Sute de proprietari de maşini din Botoşani s-au înghesuit, în ultimele zile, la ghişeele Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) pentru a înmatricula maşinile pe care deja le conduc. De teama introducerii unor noi taxe de poluare, care să afecteze orice catogorie de maşini, oamenii au stat la cozi pentru a înscrie maşinile. Cei mai mulţi sunt cei care circulă cu maşini deja înmatriculate în România şi pentru care nu au făcut, până acum, transcrierea.
Fără a exista vreu act normativ ferme, ei s-au speriat că vor plăti cu mult mai mult pentru a-şi înscrie maşinile fabricate înainte de 2007.
Şeful SPCRPCIV, Dănuţ Ciubotaru, susţine că numai miercuri a fost nevoit să asigure servicii pentru 300 de proprietari de maşini, de circa trei ori mai mult faţă de o zi normală.
„Cei mai mulţi solicită transcrierea. Este vorba de cei care au deja maşini înmatriculate. Deocamdată noi nu avem nimic oficial, dar noi facem documentele pe care le cer beneficiarii noştri”, a afirmat Ciubotaru.
Potrivit legii aprobate de Parlament, cei care vor sa cumpere o masina inmatriculata in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 trebuie sa plateasca o taxa calculata in functie de capacitatea cilindrica, vechimea masinii si coeficientul de poluare.
Dacia 1310 din 1997 taxa auto 3000 de euro. Culmea, pentru aceeasi masina, dar din 2001 vine acum la pachet pentru cei care vor sa o cumpere cu o taxa de, atentie, 6500 de euro potrivit noilor grile de calcul.
Proprietarul unei masini de 10 ani care o vinde cu 3000 de euro va mai ramane doar cu 1800 de euro. Restul de 1200 de euro se duce la plata taxei auto. Ministrul mediului se ofera sa ii dea 880 de euro prin „Programul rabla”.
In schimb cei care au platit taxa de poluare incepand cu 2010 vor avea dreptul sa primeasca o diferenta de bani. In cazul masinilor de 1,400 centimetri cubi suma este intre 140 si 741 de euro, in functie de vechime si norma de poluare.