Profesor din Botoșani, cu peste zece ani de experiență cu olimpicii naționali și internaționali, nemulțumit de eliminarea limbii latine din programă

Foto: naukri.com

Noile planuri-cadru au stârnit nemulțumiri în rândul profesorilor. Profesorii denunță eliminarea limbii latine din programă, fiind și sceptici față de cum își vor alege elevii opționalele. Dorica Coca este profesoară de limba latină la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani și la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani. Este și doctor în filologie și are peste zece ani de experiență cu olimpicii naționali și internaționali, pe care-i pregătește la limba latină și la neogreacă.

„M-am uitat la Profilul absolventului de liceu, publicat în Monitorul Oficial, pe care ar trebui să-l aibă elevii care intră în clasa a IX-a, în 2025, adică acel absolvent care să știe să aplice în viața reală ceea ce învață în clasă, lucru testat și de PISA. Am constatat că ar fi foarte dificil să găsim o singură materie viabilă pentru a dezvolta, în doar cei patru ani de liceu, toate acele competențe. Unele materii formează absolventului o minte organizată, altele o gândire critică, altele un suflet plin de frumos, însă nicio materie nu poate forma toate aceste competențe. Latina reușește această performanță și tocmai aceasta se dorește a fi scoasă. Studiul limbii, culturii și civilizației Romei antice este cel mai complet exercițiu pentru a forma absolventul ideal al anului 2029, prin multidisciplinaritate – gramatică, literatură, limbi moderne, istorie, geografie, economie, oratorie, biologie, sociologie, logică, filosofie, matematică, chiar și noțiuni teoretice de sport. Planurile-cadru de învățământ și programele școlare ar trebui să fie corelate cu cele 8 competențe din profilul absolventului pentru asigurarea coerenței constructului curricular care, luate pe rând, arată acest lucru. Așa cum romanii au construit cea mai eficientă și mai amplă rețea de drumuri din Antichitate și ne amintim celebra afirmație <<Toate drumurile duc la Roma>>, tot așa toate direcțiile educației duc spre studiul limbii latine”, a declarat Dorica Coca, pentru Newsweek România.

Profesorii de latină sunt profund dezamăgiți, pentru faptul că latina nu mai apare în noile planuri-cadru, pentru liceu, dar și elevii sunt profund dezamăgiți, acei elevi pasionați care, an de an, participă, cu entuziasm, la olimpiade și concursuri județene, naționale și internaționale.

„Cei care participă, știu sigur de ce au ales latina, cât de mult își doresc să și-o perfecționeze și atunci, ajung la etape internaționale, obțin premii și acolo, reprezintă România, cu sau fără sprijinul Ministerului care le-a luat și această bucurie de a se duela în traducerea și interpretarea unui text din marii scriitori latini, cu alți pasionați din atâtea țări”, a mai declarat Dorica Coca, pentru Newsweek România.

„În urmă cu 14 ani, le-a fost luată și bucuria de a da bacalaureat la această materie la care participau, într-o proporție copleșitoare, dar își amintesc, după mulți ani, cu drag, de orele de pregătire pentru bacalaureat și de cele pentru olimpiade. Iată o mărturie, în acest sens, a unei foste eleve, doctorand acum, în Italia: <<Ce am făcut noaptea trecută până spre dimineață: am tradus câteva pagini din De amicitia lui Cicero. Dacă aș putea da timpul înapoi, aş învăța mai cu sârg. Nu îmi dădeam seama pe atunci cât de importante sunt limbile clasice. … Ar trebui să se studieze mai multe ore de latină în liceu, măcar la profil umanist. Și e o materie atât, atât de importantă! Îți ordonează atât de bine mintea, îți deschide atâtea porți altminteri închise>>”, a mai declarat Dorica Coca, pentru Newsweek România.

Urmareste-ne pe Google News

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *