Majorarea salariilor și creșterea punctului de pensie au efecte de bumerang, și nu în sensul bun al cuvântului. Când a decis aceste creșteri, în decembrie, Guvernul nu a luat în calcul reglementările privind plata ajutorului de încălzire.
800.000 de gospodării riscă să rămână acum fără ajutorul de încălzire, atrag atenția reprezentanții Consiliului Economic și Social, pentru că le-au crescut veniturile, iar plafonul stabilit prin reglementările anterioare nu a fost modificat. Familiile care beneficiază de subvenționarea plații energiei nu s-au îmbogățit însă brusc, căci inflația din ultimii ani a dus la majorarea prețurilor pentru toată lumea.
În decembrie 2023, Guvernul a reglementat, pe de-o parte, majorarea cu 5% a salariilor de bază pentru personalul plătit din fonduri publice față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, iar pe de altă parte, majorarea cu 13,8% a punctului de pensie. Consiliul Economic și Social arată, printr-o notă de fundamentare din 12 februarie 2024, că Executivul pur și simplu nu a ținut cont de situația familiilor care primesc ajutoare de încălzire.
„Potrivit prevederilor Legii nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare, drepturile de ajutor pentru încălzirea locuinţei şi de supliment pentru energie pentru sezonul rece noiembrie 2023-martie 2024 au fost stabilite din luna octombrie 2023.
In contextul dat, majorările de venituri au determinat modificări în acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei şi a suplimentului pentru energie, conducând pentru o parte din actualii beneficiari ai acestor drepturi la încetarea dreptului sau acordarea unor cuantumuri mai mici decât cele primite anterior şi crearea de debite ce trebuie recuperate.
Majorările acordate pot conduce la un rezultat negativ care să accentueze riscul de sărăcie a categoriilor vulnerabile, luând în considerare faptul că limitele maxime ale veniturilor până la care se acordă ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie sunt de 1.386 lei/persoană în cazul familiilor şi 2.053 lei în cazul persoanelor singure, aceste persoane fiind obligate atât la plata integrală a facturilor de energie termică, energie electrică, gaze naturale sau la achiziția combustibilului pentru încălzirea locuinței, cât şi la plata debitelor ce vor fi constituite, diminuând considerabil veniturile persoanei/gospodăriei” arată CES.
Mai există și alte reglementări care au generat același efect, adică „de la data de 1 ianuarie 2024 au intrat în vigoare prevederile Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se reglementează unele condiţii diferite faţă de cele prevăzute pentru ajutorul social acordat în baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, şi care au impact asupra acordării ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, fiind condiții comune pentru acordarea celor două tipuri de beneficii de asistență socială.”
Primăriile nu au oameni să refacă calculul
Reprezentanții CES atrag atenția că în prezent angajații primăriilor reevaluează „peste 200.000 de drepturi de ajutor social și alocație pentru susținerea familiei ce vor fi înlocuite de noul beneficiu denumit venit minim de incluziune”, și sunt în imposibilitate să reevalueze „peste 700.000 de drepturi de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie” și solicită exceptarea acestor majorări dispuse în decembrie 2023 la calculul ajutorului de încălzire și ștergerea eventualelor datorii generate de prezenta situație.
„Pe cale de consecință, în absența unor reglementări care să ţină cont de nevoia reducerii sărăciei energetice, ar fi afectate peste 800.000 de gospodării care beneficiază în prezent de ajutor pentru încălzirea locuinței, pe toate cele patru sisteme de încălzire a locuinței și pentru care ar fi necesară revizuirea cuantumului, dar şi a dreptului ta suplimentul pentru energie, respectiv emiterea de noi dispoziții, rectificarea situațiilor centralizatoare transmise deja asociațiilor de proprietari/locatari şi furnizorilor de energie termică, gaze naturale și energie electrică. De asemenea, se produc disfuncționalități la nivelul asociațiilor de proprietari/locatari, care vor fi în situația de a recalcula contravaloarea consumului ce revine fiecărui proprietar/locatar și de a stabili în sarcina acestora a unor cheltuieli suplimentare, precum şi la nivelul fumizorilor de energie termică, gaze naturale şi energie electrică, aceştia din urmă fiind în situația de a întârzia emiterea facturilor prin refacerea tuturor documentelor aferente acestei perioade
(…) față de nivelul celor care au stat la baza acordării dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinței, respectiv a suplimentului pentru energie, prin exceptarea acestor majorări de a fi luate în calcul pentru perioada rămasă din sezonul rece și, respectiv, prin scutirea eventualelor debite care au fost stabilite din acest motiv, în condițiile prevăzute de Legea nr.226/2021 privind măsurile de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie. Astfel, pentru situația In care au fost stabilite debite, acestea se vor scuti la plată prin emiterea unei noi decizii a directorului executiv al agenției pentru plăți și inspecție socială.”, potrivit ProTV.
Crește violența în familiile din județul Botoșani. Unde sunt cele mai multe astfel de fapte comise!