Federația Națională Sindicală din Asistență Socială și Protecția Copilului ”Pro Asist”, federaţie reprezentativă pentru sectorul de activitate ”Asistenţă Socială” continuă campania de conștientizare a factorilor decizionali cu privire la problemele din asistență socială.
Pentru a trage un semnal de alarmă privind gravele probleme cu care se confruntă salariații din sistemul de asistență socială, FNS PRO.ASIST susține în continuare planul de acțiuni privind: Campania Națională ”Salariații din asistență socială au dreptul la o viață decentă-aplicați Legea nr. 153/2017 actualizată în integralitatea ei prin aplicarea coeficientului de salarizare 1 la salariul minim pe economie de 3300 lei ”
”Promovăm această campanie deoarece avem încă speranţa că putem schimba în bine viaţa salariaților din asistență socială, a membrilor noştri de sindicat, care au suferit în ultimii trei ani diminuări salariale care au avut ca efect direct scăderea nivelului de trai, 70% dintre salariații din asistență socială primesc salariul minim garantat în plată, ajungând la limita sărăciei putând fi chiar declaraţi asistaţi social”, a declarat Camelia Socianu, președinte FNS PRO.ASIST.
Susţinem Campania Naţională ”Salariații din asistență socială au dreptul la o viață decentă-aplicați Legea nr. 153/2017” deoarece aplicarea articolului 12 privind calcularea coeficienților din grilele de salarizare la salariul minim acordat în prezent ar aduce echitate, ar conduce la dispariţia discriminărilor şi discordanţelor majore între salariile din sistemul bugetar și în special în sistemul de asistență socială unde asistenții maternali profesioniști, asistenții personali care îngrijesc persoane cu handicap grav, părintele social, îngrijitorii și personalul de îngrijire a beneficiarilor de servicii sociale, au pierdut gradația de vechime, fiind inclusă în salariul minim garantat în plată, se arată într-un comunicat al FNS PRO.ASIST.
Denigrarea sistematică a sistemului public de asistență socială a creat o aversiune a opiniei publice vis-a-vis de salariații din asistență socială, deși în acest sistem în care lucrează peste 100.000 de angajați, 70% primesc salariul minim și îngrijesc aproape 200.000 de beneficiari de servicii sociale. Toate problemele de îngrijire a persoanelor vârstnice și a persoanelor cu dizabilități mediatizate în ultimele 6 luni au avut loc în servicii private de asistență socială, toate organele de control care au verificat serviciile sociale rezidențiale din sistemul public au constatat condițiile normale în care sunt îngrijite persoanele vulnerabile, chiar dacă există un deficit de aproape 40% de personal de îngrijire și specialitate.
Salariații din sistemul public de asistență socială au dreptul la condiții de muncă decente, cu respectarea sănătății și securității în muncă, iar atribuțiile trebuie să fie pentru o singură funcție. Prin deficitul de personal de 40% și prin interzicerea angajărilor, în acest moment un salariat lucrează pentru 3 funcții/norme, astfel că serviciile sociale acordate sunt la limită pentru beneficiarii sistemului de asistență socială, respectiv persoane vulnerabile, copii și persoane cu dizabilități. FNS PRO.ASIST a atenționat prin toate mijloacele despre situația dificilă din centrele rezidențiale și serviciile de îngrijire a persoanelor aflate în situație de risc social, a solicitat exceptarea sistemului de asistență socială de la aplicarea articolului XVII din Legea nr. 296/2023 în cazul serviciilor sociale rezidențiale destinate îngrijirii copiilor, persoanelor cu dizabilități și persoanelor vârstnice aflate în subordinea direcțiilor generale de asistență socială și protecția copiilor, în cazul centrelor rezidențiale pentru servicii sociale din subordinea direcțiilor de asistență socială, dar și în cazul posturilor vacante de asistenți maternali profesioniști, asistenți personali pentru îngrijirea persoanelor cu dizabilități cu handicap grav, asistenților personali profesioniști, transmite sursa citată.
Federația FNS ”PRO.ASIST” a atras atenția prin toate mijloacele că, prin desființarea posturilor vacante din centrele rezidențiale, practic nu se mai respectă schema de personal necesară pentru acreditarea și licențierea serviciilor sociale rezidențiale, nu mai sunt respectate prevederile legale speciale ( Legea nr. 292/2011, Legea nr. 197/2012, HG nr. 867/2015, HG nr. 476/2019, HG nr. 118/2014 plus standardele minime de calitate aprobate pentru fiecare tip de serviciu) în baza cărora funcționează respectivele centre rezidențiale.
Cât privește posturile vacante de asistent maternal profesionist, asistent personal și asistent personal profesionist, considerăm că nu pot fi reduse având în vedere derularea proiectului TEAM-UP pentru AMP dar și situațiile de risc social și urgență ce pot apărea în care copii sau persoane cu dizabilități grave sau alte situații extreme necesită plasarea în regim de urgență prin protecție specială către un AMP sau AP sau APP. În acest caz, existența unui număr decent de posturi vacante din aceste categorii profesionale este extrem de necesară.
Potrivit Pro Asist, din obiectivele campaniei fac parte și trei proiecte de acte normative blocate în diferite stadii de aprobare (Senat/Camera Deputaților) și a căror adoptare se tergiversează:
1. PL-x nr.451/2021- Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr.153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (Legea nr. 297/2021-Senat). Acest proiect urmărește creșterea coeficientului de salarizare al asistentului maternal profesionist de la 1,06, cât este în prezent, la 1,44 motivat de faptul că, asistentul maternal profesionist este salariatul calificat, atestat periodic, specializat, supus perfecționării continue, care îndeplinește atribuțiile mai multor profesii: puericultor, soră medicală, educator, bucătar, îngrijitor, psiholog și exemplele pot continua, în funcție de vârsta și nevoile copilului, iar coeficientul de salarizare actual nu este nici măcar la nivelul muncitorului calificat sau al infirmierei. În plus, odată cu majorarea salariului minim garantat în plată, începând cu luna octombrie 2023, toate gradațiile reprezentând vechimea în muncă dispar, salariul de bază al asistentului maternal profesionist fiind stabilit la salariul minim de 3300 lei, indiferent de vechimea în muncă a salariatului.
2. PL-x nr.489/2021- Propunere legislativă pentru modificarea art.122 alin.(3), litera d), Legea 272/2003 cu modificările și completările ulterioare, cu privire la acordarea unei indemnizații de concediu în perioada în care asistentul maternal profesionist efectuează concediul legal de odihnă cu asigurarea continuității îngrijirii copilului aflat în plasament. Întrucât interesul superior al copilului poate fi asigurat, în primul rând, prin asigurarea continuității măsurii de protecție socială la același asistent maternal profesionist, față de care copilul a dezvoltat atașament și prin menținerea relațiilor familiale dezvoltate, efectuarea concediului de odihnă cu continuarea îngrijirii copilului de către asistentul maternal profesionist este justificată, dar trebuie să fie și compensată cu acordarea unei indemnizații de concediu de odihnă pentru perioada în care asistentul maternal profesionist efectuează concediul de odihnă și, în același timp, îngrijește copilul aflat în plasament.
3. PL-x nr.322/2023-Proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, care se referă la modificarea asigurării salarizării asistentului personal, care îngrijește persoana cu handicap la domiciliul acesteia, integral de la bugetul de stat, eliminând astfel neplata sau întârzierea plății salariilor, datorită lipsei coroborării plății de la bugetul de stat cu existența resurselor financiare de la bugetul local. Adoptarea prezentului proiect ar duce la creșterea calității vieții atât a persoanei care îngrijește adultul cu dizabilități cât și a beneficiarului, prin asigurarea constantă a veniturilor, precum și la extinderea rețelei de asistenți personali în contextul prevederilor Legii nr.7/2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, proces ce reprezintă prioritate și responsabilitate națională.
”FNS ”PRO. ASIST” atrage atenția că lipsa de personal, salarizarea minimală, bugetarea la limita supraviețuirii sistemului duce la soluții de moment care pe termen mediu și lung va afecta grav serviciile acordate celor mai vulnerabile persoane ale societății civile – copiii, persoanele cu dizabilități, persoanele vârstnice”, a precizat Camelia Socianu.