Primarul unei comune din județul Botoșani s-a arătat revoltat, luni, în cadrul ședinței la care a fost prezent ministrul Mediului, Mircea Fechet, din cauza condițiilor drastice puse prin legislație la accesarea unor proiecte cu fonduri europene. Așa se face că un pod nu se poate realiza deoarece trebuie protejate broaștele și gândacii, iar cei care ar trebui să schimbe aceste reglementări nu fac nimic astfel încât la accesarea oricărui proiect primăriile sunt nevoie să prezinte „un maldăr de hârtii”.
„Legislația noi o facem acolo, noi ne punem bețe în roate. La accesarea de fonduri, vedeți, Spania, Polonia le accesează foarte ușor, vin cu două- trei foi și accesează. Noi facem un maldăr de hârtii, umblăm zeci de drumuri, pierdem zeci de zile și nu facem nimic. Tot ne învârtim. Dumneavoastră acolo trebuie să acționați. Trebuie să faceți acea legislație să fie suplă, cu termene, cu penalizări și chiar acolo unde scrie pușcărie să facă cine e vinovat, să o facă, pentru că e normal lucrul acesta. Noi muncim și cred că toți colegii de aici sunt în asentimentul meu, pentru că e prea multă hârțogăraie care ni se cere și prea multe lucruri pe care le ducem acolo. Vedeți și ghidurile acestea care sunt în dezbatere publică pentru accesarea la drumuri, acolo dvs ați spus că încurajați performanța. Da! De acord că încurajăm performanța, dar cum să dai 15 puncte la cel care nu are niciun proiect european până acum și cei care au muncit să nu aibă nimic în punctajul acela? Nu este normal așa ceva! Ori încurajăm performanța ori încurajăm nemunca?”, a declarat primarul comunei Păltiniș, Costel Romanescu.
El a dat spre exemplu cazul în care, pentru un proiect mai mare pe care l-a avut pentru comunitatea pe care o conduce, a fost nevoit să aibă grijă la un „culoar al berzelor”.
„Nu sunt împotriva minunățiilor acelora mici sau ce mai avem, dar nu-i normal ca noi oamenii să nu ne putem dezvolta datorită ăsteia. Păi, eu am avut un studiu de mediu făcut pe un proiect mai mare și unde era vorba de un culoar de zbor al berzelor. Doamne, iartă-mă! Dar barza aia nu vede că e ridicată o antenă acolo și nu se poate feri? Trebuie să pun indicatoare?”, a spus primarul în cadrul ședinței.
Lucrările la podul care leagă Botoșaniul de Suceava, blocate de doi gândaci și o broască
Lucrările la podul care leagă Botoșaniul de Suceava sunt blocate de doi gândaci și o broască. Consiliul Județean Botoșani s-a asociat cu Consiliul Județean Suceava în vederea realizării podului de peste Siret, ce leagă Botoșaniul de Suceava. Lucrările la podul numit “Podul lui Cozmâncă” fiindcă leagă judeţul Suceava de satul natal al lui Octav Cozmâncă, din Botoşani, au început în 1995, fiind sistate în 2004. După ani de zile de la abandonarea lucrării, autoritățile din Botoșani și Suceava au decis să termine podul de peste râul Siret, dar s-au împotmolit de… doi gândaci și o broască.
„Consiliul Județean Botoșani și Consiliul Județean Suceava au identificat soluțiile pentru reluarea unei investiții majore la nivelul celor două județe și mă refer aici la acel proiect blocat de ani de zile: podul de peste Siret, de la Talpa. Cele două consilii județene au semnat un acord, au realizat expertizele tehnice, mai mult decât atât, am realizat și studiul de fezabilitate pentru acest pod extrem de important pentru noi. Este o investiție de aproape opt milioane de euro, o investiție blocată de altfel de ariile protejate pentru că, în zonă, ce să vedeți? Trăiesc doi gândaci: rădașca și croitorul cenușiu și, mai mult decât atât, broasca europeană de baltă, asta în condițiile în care studiile s-au făcut”, a spus, la întâlnirea de luni cu ministrul Mediului, Mircea Fechet, președintele CJ Doina Federovici.
Șefa administrației județene a solicitat ministrului Mediului identificarea unor soluții astfel încât cele două județe să poată duce la bun sfârșit investiția.
„Din păcate, din prea multă dragoste pentru cei doi gândaci și broasca comunitară europeană investiția a fost blocată. Dumneavoastră ați spus adineauri: rămânem într-un contact permanent. Sigur că da, rămânem! Dar liniile de finanțare trec pe lângă noi, iar în acest moment investiții de acest gen, care privesc comunități întregi, județe, două județe imaginați-vă, sunt blocate și nu știm unde vom mai depune acest proiect. Consider că s-a pierdut timp prețios și oportunități importante de finanțare, ca și cea de la Vârfu Câmpului. Și trebuie să înțelegem, poate am fost acidă la începutul ședinței când am spus că se blochează anumite lucruri, am spus-o în sens constructiv, în sensul în care trebuiesc găsite aceste soluții pentru că un gândac sau o broască nu mai pot împiedica lucrări importante care să contribuie la dezvoltarea zonelor și la siguranța cetățenilor de altfel pentru că cetățenii, și din Botoșani și din Suceava, practic ocolesc vreo 20 de kilometri, pe de o parte să ajungă la proprietățile lor, pe de altă parte să meargă de la Botoșani la Suceava și invers și este păcat în condițiile în care două autorități județene și-au dat mâna pentru această investiție”, a spus Federovici.
Reacția ministrului
La rândul său, Mircea Fechet a replicat că nimic nu este imposibil și cu siguranță acel pod va putea fi dus la bun sfârșit chiar dacă acolo trăiesc acele specii importante.
„Am înțeles ideea și cu riscul de a mă repeta mai spun încă o dată ce am spus: nu există nimic imposibil. Nu plecăm de la premisa că dacă avem de protejat o anumită zonă, și acum trebuie să știm că România este una dintre cele mai bogate țări din Europa la capitolul acesta. În timp ce alții au terminat-o și cu pădurile seculare și cu carnivorele mari și cu alte specii care la noi încă se mai găsesc, e o chestiune pe care, pe de o parte trebuie să o protejăm, dar nu o facem în detrimentul cetățenilor pentru care sunt convins că, fie că discutăm despre acest pod despre care spunea doamna președinte sau de alte tipuri de investiții, așa cum în alte țări s-au construit autostrăzi, mii de kilometri prin mijlocul ariilor naturale protejate, așa cum în România se construiesc autostrăzi prin ariile naturale protejate, și la Bacău avem și pod și viaduct, prin mijlocul ariei. Au deranjat o săptămână acolo câteva păsări și în următoarea săptămână păsările s-au întors acolo unde stăteau dintotdeauna și nu s-a întâmplat nicio tragedie”, a declarat ministrul.
Prin realizarea acestui pod s-ar scurta distanţa parcursă între cele două judeţe cu 15 kilometri şi ar fi şi cel mai sigur pod rutier de peste râul Siret, care face legătura între Botoşani şi Suceava. În prezent, podul în construcţie este o ruină pe care s-au cheltuit milioane de lei din banii statului.