Pilotul legendar de pe Dacia Sport Turbo începe să fie dat uitării în prezent, dar el a fost unul dintre primii români care au arătat că Dacia poate să facă mai mult decât să care cartofi. Cine a trăit pe vremea comunismului și a fost pasionat de automobilism, cu siguranță își amintește câteva detalii despre performanțele lui. Azi, noi nu putem decât să reproducem informațiile care s-au păstrat și să-l readucem în memoria colectivă, scrie playtech.ro.
Toată lumea îl știe drept Nicu Grigoraș, botoșăneanul care a fost idolul generațiilor de băieți ai anilor ‘70 și ‘80 care erau pasionați de mașini și de curse. Azi, se spune că Nicu Grigoraș a fost la fel de renumit precum mari piloți ca Niki Lauda, Didier Pironi, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Mika Hakkinen sau chiar Michael Schumacher. Spre deosebire de aceste personalități ale automobilismului, care au activat în Formula 1, Nicu Grigoraș a fost pilot de raliu.
El s-a născut pe 12 septembrie 1948 în comuna Hudești, din județul Botoșani și a avut origini modeste, așa cum aveau mai toți românii acelor vremuri. Numele avea să și-l facă arhicunoscut datorită realizărilor sale, din pasiunea pe care o avea pentru mașini, care l-au pasionat de mic și și-a cultivat această pasiune.
În 1971, Grigoraș a absolvit la Universitatea Politehnică din Iași, iar în 1973 s-a angajat la Întreprinderea de Automobile Pitești (IAP). Evident, ca orice tânăr de condiție modestă, a pornit de la munca de jos, adică și-a făcut ucenicia la bancul de probe.
Din fericire, a avut o ascensiune rapidă. Trei ani mai târziu, a intrat deja în curse și începea să-și creeze un renume. Primul titlu de campion l-a obținut în 1977, cu o Dacia 1300 de grupa 2.
În 1981, i s-a atribuit titlul de maestru al sportului și a fost declarat de cinci ori primul automobilist al anului. Astfel, din 1980 a început să-și creeze un adevărat palmares. Obținuse deja cinci titluri individuale și două de echipă.
A fost apoi selecționat în echipa națională de viteză pe circuit și a intrat în cursele din Cupa Păcii și Prieteniei.
Anul lui de glorie a fost 1986, când a câștigat cursa internațională de la Reșița, laolaltă cu alte două titluri obținute la circuit și pe coastă. Nicu Grigoraș a fost primul pilot român care a reușit să câștige acea competiție.
Dar, el nu se pricepea doar să manevreze volanul și vitezele, ci și să-și configureze mașinile, atât la nivelul caroseriei, cât și pe partea tehnică.
Iată ce caracteristice tehnice avea Dacia Sport Turbo din 1986:
- greutate: doar 880 de kilograme;
- capacitate cilindrică a motorului: 1.397 cmc, cu bloc de fabricație românească;
- chiuloasă de Renault 5 de serie;
- supraalimentare cu turbocompresor Garett sau KKK, cu supapă bypass mecanică;
- alimentare: injecție mecanică de benzină K Jetronic Bosch;
- cutie de viteze în cinci trepte, cu două grupuri conice de 9/34 și 8/33 care-i permiteau viteze de până la 180 – 220 km/h;
- instalația de răcire era la partea din spate a mașinii, pentru o mai bună echilibrare a masei și pentru o ținută de drum mai bună;
- la origine, ea era vopsită cu gri metalizat, iar pe pavilion avea eleron asemănător cu cel de la Peugeot 205 T16.
Era o Dacia „monstru” pentru acele vremuri, o raritate și o minune tehnică pentru fabrica de la Mioveni, dar și o mândrie nemărginită pentru Nicolae Ceaușescu. Dacia „lui” a bătut la noi acasă mașini de raliu mai valoroase.
În ciuda renumelui pe care și l-a câștigat în lumea automobilismului în România și-n străinătate, Nicu Grigoraș n-a avut parte de o moarte pe măsura personalității sale. A încetat din viață din cauza unei boli grele, la doar 51 de ani, în anul 1999.
Sursa: playtech.ro