Modernizarea Drumului Naţional 28B, pe cei aproape 77 km de la Tg. Frumos la Botoşani, mai are până să se încheie, dar nimeni nu ştie cât. Contractul pentru proiectare (5 luni) şi execuţie (24 de luni) a fost încheiat pe 20 mai 2020 cu asocierea de firme condusă de Aqua Parc SRL pentru 267,3 milioane de lei. De atunci au trecut 38 de luni, timp în care şi costul a fost ajustat cu 18 la sută, ajungând la 315,8 milioane de lei, scrie Ziarul de Iasi.
Dacă ne uităm la Axa rutieră Iaşi-Suceava, pentru care ordinele de începere s-au dat la sfârşitul anului 2019, iar majorarea costurilor a trecut demult de 50 la sută, putem spune că DN 28B e chiar o investiţie profitabilă şi în grafic. Asta, poate în judeţul Iaşi. În judeţul Botoşani încă sunt porţiuni fără asfalt, iar mare parte din drum nu are niciun fel de marcaj, ceea ce creşte riscul de accidente pe timpul nopţii.
Interesant este că de modernizarea şoselei Iaşi-Botoşani se ocupă Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Buzău. Nu e clar cum a ajuns acest proiect cu finanţare europeană să fie coordonat tocmai de la Buzău. Totuşi, cei de acolo nu au un calendar precis de finalizare a proiectului de investiţii. Prin urmare, conducătorii auto vor continua să orbecăie pe DN 28B, cu grijă să nu se apropie prea mult de şanţurile de scurgere adânci de jumătate de metru.
La un moment dat, cel mai probabil la toamnă, în capătul din Tg. Frumos va fi amenajat un sens giratoriu, care, potrivit surselor noastre de la Regionala ieşeană, va fi un rond în toată regula, şi nu doar conturat cu recipienţi din plastic alb-roşu. Am întrebat cât va dura construirea lui, dar nimeni nu ştie răspunsul la această întrebare.
Modernizarea drumului spre Botoşani e un plan mai vechi, care a primit girul guvernului de la Bucureşti abia la sfârşitul lui 2017, când au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici. Dar prima licitaţie a fost anulată în mod inexplicabil, deşi atrăsese 10 oferte. A doua procedură s-a finalizat în mai 2020 cu semnarea contractului de proiectare şi execuţie.
Drumul DN 28B, din care mai bine de 40 km se află pe teritoriul judeţului Iaşi, va avea o platformă de 9 metri, cu o lăţime a căii de rulare de 2 × 3,5 metri, acostamentul de-a lungul fiecărei benzi fiind de un metru. Însă lăţimea de 9 metri a platformei drumului nu este respectată pe toată lungimea acestui drum.