Specialiștii atrag atenția că un număr tot mai mare de persoane manifestă în prezent semne îngrijorătoare de comportament obsesiv în contexul accesibilităţii cumpărăturilor online. Shoppingul compulsiv este o formă de dependenţă.
”Ca orice dependență, atunci când nu poți renunța la acel comportament sau la acea substanță, deja constați dependența. În spatele fiecărei dependențe există emoții, trauma, nemulțumiri care nu sunt conștiențizate, integrate și rezolvate. Dacă ne referim la dependența de cumpărături, dacă cumperi la modul compulsiv chestii care nu îți trebuiesc și ajungi acasă doar cu satisfacția de moment, că ai cumpărat ceva ce ai crezut că îți trebuie, când ajungi acasă regreți și observi că poate nu îți trebuia sau satisfacția de moment a dispărut. De obicei când se cheltuie sume de bani pe obiecte care nu-ți trebuiesc și asta în mod frecvent, asta înseamnă dependența de cumpărături”, a declarat psihologul Anca Gavrilescu.
Potrivit specialiștilor, dependența de cumpărături este redata in termeni medicali sub denumirea de sindrom de shopping compulsiv sau oniomanie. La ora actuala, aceasta nu a primit o incadrare anume in Manualul de Diagnostic si Clasificare Statistica a Tulburarilor Mintale (DSM V- noua editie revizuita), fiind inca in studiu alaturi de comportamente de tip adictie precum sunt alte dependente ca cele pentru substante toxice (droguri, alcool, tutun), jocuri de noroc sau alte atitudini cognitiv- comportamentale care pericliteaza viata individului in majoritatea domeniilor in care acesta activeaza.