Legea care ar trebuie să ne protejeze de samsarii de maşini cu celebrul kilometraj dat înapoi a intrat în vigoare. Asta este vestea bună. Vestea proastă este că speranţele noastre că fenomenul ar putea fi oprit par deşarte, deocamdată. Şi asta pentru că deşi se interzice modificarea kilometrajului, în lege nu există, în mod explicit, şi pedepse pentru această faptă.
În România cu greu pot fi identificate maşinile al căror kilometraj a fost măsluit. Identificarea lor presupune o procedură complicată şi migăloasă, mai ales dacă nu sunt reparate în ateliere auto cu arhivă. Noua lege prevede că Registrul Auto Român are la dispoziţie un an şi jumătate pentru a crea o platformă informatică, unde vor fi încărcate date de la service-urile şi staţiile ITP din România despre toate maşinile din ţară.
”Autopassul care va fi emis de inspectorii RAR începând cu finalul anului 2024, va cuprinde informaţii despre maşina respectivă. Astfel, noul cumpărător va şti dacă în acel caz kilometrajul a fost sau nu dat înapoi şi cu acest document electronic va putea să dea în judecată sau să facă plângere pe numele vânzătorului”, potrivit Observator
Nu există o pedeapsă specificată pentru încălcarea noii legi
Autopass-ul nu va fi obligatoriu, dar va oferi o garanţie în plus. Cât despre modificarea kilometrajului …deşi este interzisă, legea nu prevede nici acum pedepse pentru asta.
Cristian Bucur, director tehnic: Este prima dată în legislaţia românească în care un text de lege interzice explicit manipularea odometrului. În principiu nu există în lege pedeapsă pentru aşa ceva întrucât există articole din codul penal care se aplică în această situaţie nedorită de cumpărător.
Modificarea kilometrajului ar putea fi încadrată ca înşelăciune, cum este şi în prezent. Şi asta, după ce, iniţial, proiectul promitea pedepse de până la 5 ani de închisoare.
Reporter: Ar trebui să sesizaţi poliţia?
Cristian Bucur, director tehnic RAR: Nu avem atribuţii în acest sens. Prezentatorul vehiculului află despre această indicaţie în minus şi apelează la prevederile legale.
Teoretic, în termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a legii, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii ar trebui să emită ordinul de aplicare a legii.
Cele mai multe maşini second hand aduse în România sunt din Germania. Aproximativ 200.000 în fiecare an. Acolo practica de a schimba kilometrajul autoturismului se pedepseşte cu închisoarea, potrivit Observator