După ce s-a trezit încadrat la o clasă bonus-malus superioară, deși nu a produs niciun accident, un bărbat s-a plâns autorităților. A aflat că cumpărătorul mașinii sale nu a înmatriculat-o în termenul legal, a obținut polițe RCA în numele său și a produs accidente, scrie Libertatea.
Daniel Ioan Florea, în anul 2020 și-a vândut mașina, un autoturism BMW, către o persoană din Iași. Cumpărătorul, deși este obligat de lege să înmatriculeze mașina în 90 de zile, nu a trecut-o pe numele său, iar doi ani la rând și-a făcut asigurare auto obligatorie (RCA) pe numele lui Florea. Datele din contractul de vânzare-cumpărare sunt suficiente pentru a obține o astfel de poliță online, de exemplu.
Între timp, noul proprietar a fost și implicat în două accidente. Acum, Florea a vrut să își cumpere o altă mașină, de data aceasta, o dubiță Ford Transit.
Nu mică i-a fost mirarea când a primit „ofertele” asigurătorilor: aceștia îi cereau între 3.000 și 10.000 de lei pe an pentru un RCA pe un an. Cauza? Accidentele făcute de cumpărătorul BMW-ului care apărea în continuare pe numele său. Clasa sa bonus-malus a scăzut la o categorie foarte proastă. Florea a fost șocat.
„Eu mi-am făcut toate îndatoririle. Am semnat contract de vânzare-cumpărare și am făcut toate formalitățile de scoatere a autoturismului de pe numele meu la administrația financiară”, a spus el pentru Libertatea.
Dar cumpărătorul nu a înmatriculat mașina pe numele său. „Înainte, primeai numere roșii și erai obligat să îți înmatriculezi mașina în 30 de zile. Acum, nu l-a verificat nimeni timp de doi ani. Mai mult, asigurătorii au emis polițe pe numele meu, deși eu nu mai eram proprietarul mașinii. Este incredibil!”, acuză Florea.
Din cauza complicațiilor apărute, Florea a contactat Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), pentru clarificarea situației. De la BAAR i s-a precizat că, în 2021, City Insurance a emis o poliță pe numele său, iar în 2022, același lucru l-a făcut Asirom. Totul fără ca el să știe. City este deja în faliment, iar la apogeul său acumulase 45% din piața RCA, adică aproape o mașină din două din România era asigurată la City. Asirom face parte din grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), care mai deține în România și Omniasig și BCR Asigurări de Viață.
Florea a contactat și asigurătorii, trimițând dovezi că a vândut de mult timp mașina. A reușit să își facă asigurare în ianuarie la Asirom, despre care spune că „era cu musca pe căciulă”, după ce emisese un RCA pe numele său fără ca el să aibă cunoștință.
El spune că problema se rezolva ușor dacă bazele de date ale autorităților erau conectate între ele.
„Vă specific că problema nu este la asigurători, problema este în aparatul de stat și în lege, deoarece instituțiile nu colaborează între ele. Degeaba legea spune că noul proprietar este obligat să-și înmatriculeze mașina în termen de 90 de zile, dacă Poliția nu ia act de vânzarea acesteia”, spune Florea. Libertatea a întrebat instituțiile și companiile implicate cine este vinovat de situație și cum se poate modifica legislația în așa fel încât astfel de cazuri să nu se mai repete. Asirom dă vina tot pe păgubit Întrebată dacă a comis o ilegalitate prin emiterea unei polițe pe numele altei persoane, Asirom susține că a respectat legea.
Polița a fost emisă pe numele persoanei din certificatul de înmatriculare al autoturismului, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 (legea asigurărilor auto – n.r.), calitatea de asigurat având-o proprietarul sau utilizatorul unui vehicul. Prin urmare, Asirom a emis polița respectând toate prevederile legale. Asirom: Mai mult, compania susține că este obligația vânzătorului să notifice asigurătorul că a vândut mașina.
„Asigurătorul trebuie să fie informat despre faptul că un asigurat a înstrăinat autovehiculul asigurat, proprietarului revenindu-i obligația de a notifica Asirom despre înstrăinare și de a solicita restituirea diferenței de primă de asigurare aferentă perioadei rămase neexpirate, bineînțeles dacă nu s-au avizat daune, conform art. 7 și art. 8 din Legea nr. 132/2017”, mai arată Asirom. Ce spune legea Florea spune însă că articolele respective nu instituie vreo obligație pentru vânzător. Articolul 7 menționează când încetează un contract RCA, iar articolul 8 prevede condițiile în care un RCA poate fi desființat sau denunțat. „Art. 7. – Încetarea contractului RCA Contractul RCA încetează: a) la data la care proprietarul vehiculului notifică asigurătorul RCA referitor la transmiterea dreptului de proprietate asupra vehiculului, însoţită de documente justificative; b) la data la care vehiculul este radiat din circulaţie; c) la împlinirea termenului stabilit în contractul RCA.” Articolul 8 are un alineat (3) care instituie o „obligație”, dar este vorba de cazul în care sunt încheiate mai multe polițe: „Asiguratul are obligaţia de a informa asigurătorul RCA despre încheierea altor contracte RCA cu alţi asigurători RCA şi poate opta pentru menţinerea în vigoare a unui singur contract RCA. Dreptul de opţiune se exercită o singură dată pe perioada unui an calendaristic şi poate opta pentru rezilierea contractelor cu data de intrare în vigoare ulterioară primului contract RCA încheiat”. Ce spune ASF Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susține că, potrivit legislației, este obligația cumpărătorului să înmatriculeze mașina în 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate. Instituția menționează, la rândul său, articolul din legea RCA în care se arată că un contract încetează la data la care proprietarul notifică asigurătorul de transmiterea dreptului de proprietate asupra mașinii. „În situația în care fostul proprietar nu a notificat societatea de asigurare la momentul înstrăinării autovehiculului, ci la o dată ulterioară, respectiv după ce ia act de producerea unui eveniment rutier de către noul proprietar sau de aplicarea unui malus, este necesar ca acesta să notifice imediat societatea de asigurare și să îi pună la dispoziție documentele justificative din care să reiasă transferul dreptului de proprietate”, potrivit instituției.