O profesoară a lansat o petiție în mediul online prin care solicită renunțarea la premierea publică a elevilor, la finalul anului școlar. Printre argumentele pe care le aduce este și suferința celor cu rezultate mai puțin bune. Totodată, profesoara menționează și încălcarea datelor cu caracter personal:
„Numele meu este Ana-Nela Popoveniuc și sunt profesor doctor la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău. Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați.
Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.
Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți.
Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil”, scrie în petiția lansată de profesoară, semnată de aproape 400 de persoane până luni dimineață, 13 iunie.
Psihologul Mihai Copăceanu, doctor in medicină, a tras, la rândul lui, un semnal de alarmă la finalul unei săptămâni în care rețelele de socializare au fost pline de poze cu elevi le festivitățile de premiere, alături de diplome care validau rezultatele acestui an școlar.
„Mi-e plin Facebook-ul de diplome. La ăștia mici. Mici de tot (6, 7,8, 10 ani). Diplome de la grădi. Diplome în brațe și doamna învățătoare alături zâmbind larg. Domne, cât stres e că al meu nu a luat premiul întâi și cât stres pe doamna să dea la cât mai mulți premii și mențiuni (”dragă e băiatu domnului X, cu să nu-i dau premiu, fac cumva, modific, etc”).
Pai, sa se apuce de invatat !!!! Sa nu mai fie „umiliti” ? ! Cei ce au invatat , ce vina au ? Trebuie sa li se aprecieze meritele , chiar si in public, sa stie de ce au muncit !!!!!! Cei ce nu au invatat , sa se ambitioneze sa fie si ei pe podium in urmatorul an!!! Cine nu-i lasa ?
Tot aparati pramatiile !!! Ce nu e drept , e metoda de acordare a premiilor ! Cum adica primul din clasa premiul 1 ? Ar trebui ca cei de la 9.50 sa ia premiul I, de la 9.00 la 9.50, premiul II si tot asa . Sunt clase cu 9.99 primul elev si ia premiul I ( ceea ce e corect) si sunt clase care primul elev are 8.50 si logic ia premiul I ( aici nu e corect) . Sunt elevi in alte clase care cu 9.52 , nu iau nimic pt ca primii 3 au avut 9.99,9.60, 9.53. Aici e o mica discriminare, nu la pramatiile care bat maidanul si nu invata nimic, apoi sunt „discriminati !!!! Hai , gata cu prostiile !!!!! Copii premianti sa fie macolo unde merita , pe podium , asa cum sunt toti cei premiati din toate domeniile !!!! La olimpiada sunt dicriminati cei ce nu au luat locul I, II sau III?