Nu a durat mult pana ce autoritatile sa gaseasca si vinovatii pentru accidentul inregistrat luni seara pe drumul dintre Ungureni si Saveni.
Desi dupa primele cercetari efectuate la fata locului reprezentantii Serviciului Politiei Rutiere au precizat ca administratorul de drum poarta o vina semnificativa, suprafata de rulare aratand ca dupa un bombardament, reprezentantii Sectiei de Drumuri Nationale (SDN) au anuntat ca nu au nicio vina. „Vina le apartine soferilor. Sunt principalii vinovati. As pune totul si pe seama teribilismului, pentru ca atunci cand vezi semnul <<drum cu denivelari>>, automat circuli cu prudenta. Daca ai degradari in fata franezi, e o regula elementara. Au existat si unele degradari acolo, dar care nu au mai mult de trei centimetri adancime, deci nu pot pune in pericol siguranta autoturismului„, a declarat Vasile Gherase, directorul SDN.
Oficialul a admis insa ca reteaua de drumuri din judet nu a mai fost reabilitata de foarte multi ani. Practic, din anii ’60, atunci cand au fost construite. „Noi executam lucrari de intretinere in limita bugetului. De exemplu, anul trecut nu am avut niciun leu„, a mai spus directorul.
Desi drumul dintre Ungureni si Saveni este presarat cu gropi chiar si din jumatate in jumatate de metru si este semnalizat cu indicatorul de lucrari temporare, niciun lucrator nu putea fi vazut pe acel sector aflat, potrivit drumarilor, in reparatii. Acestia spun ca portiunile respective nu trebuie inchise atat timp cat sunt semnalizate corespunzator. „Noi am inceput reparatiile pe 30 martie, dar avem prioritate la sectorul de drum european si apoi facem legaturile cu vamile. Ne vom ocupa in timp si de acel sector de drum. Dar cred ca sunt si portiuni de drumuri cu gropi si mai adanci„, a concluzionat Vasile Gherase.
Victime transferate la Iasi
Marti seara, doua masini in care se aflau sase persoane s-au izbit frontal, dupa ce au incercat sa evite gropile din asfalt. In urma impactului, un barbat de 42 de ani a murit pe loc, iar trei persoane au fost ranite grav. Doua dintre victime au fost transportate la Clinica de Neurochirurgie din Iasi, dupa ce au suferit leziuni craniene si de coloana cervicala, in timp ce o a treia este internata la Sectia de reanimare a Spitalului Judetean, cu ruptura de ficat.
Comunicatul politiei arata ieri ca „accidentul s-a produs
in mediul rural, factorul drum si semnalizarea rutiera avand influenta in producerea acestuia”, insa fara a specifica in mod expres vina administratorului drumului.
Oficialii SDN considera ca principalele cauze sunt viteza si teribilismul celor doi soferi de 19, respectiv 23 de ani.
Sosele trecute pe lista neagra
Starea proasta a drumurilor din judet a facut ca doua dintre acestea, respectiv cele spre Suceava si Dorohoi sa ajunga pe harta soselelor periculoase.
Anul trecut, in apropiere de Braesti (pe drumul spre Dorohoi) au fost noua accidente grave, iar la Vladeni sase. Pe 20 aprilie 2010, o batrana si-a pierdut viata, iar patru barbati au ajuns in stare grava la spital, dupa ce masinile in care se aflau s-au ciocnit. La inceputul lunii octombrie, doi barbati si o femeie au vazut moartea cu ochii cand masinile in care se aflau s-au ciocnit frontal la doi pasi de „curba mortii” de la iesire din Braesti. Acolo au murit doar in ultimii alte patru persoane. Alte tragedii s-au petrecut pe drumul spre Suceava. Pe 21 mai 2010, o tanara de 26 de ani si copilul ei de doar un an au murit dupa ce masina lor s-a ciocnit cu un autocar. La inceputul lunii octombrie, alte doua tinere si-au pierdut viata dupa ce Opelul in care se aflau s-a izbit mai intai de masina care circula in fata, iar mai apoi de un copac de pe marginea drumului. Si in urma cu o saptamana pe aceste drum s-au inregistrat mai multe accidente.
Nicio sanctiune aplicata de politisti
De fiecare data politistii au semnalat si factorul drum. Cu toate acestea nu au aplicat nicio sanctiune administratorilor, desi legea le ofera acest drept.
„De aproximativ un an, la orice eveniment rutier se precizeaza factorii care au contribuit la producerea accidentului – drum, semnalizare, conditii meteo”, a aratat comisarul sef Dumitru Zmau, seful SPR.
Pentru a reduce numarul accidentelor, autoritatile au preferat sa reduca limita de viteza pe tronsoanele periculoase si au montat indicatoare si marcaje de atentionare.
Monitorul de Botosani