Un proiect de lege depus la Senat propune introducerea cursurilor obligatorii de conducere defensivă și de prim-ajutor pentru obținerea permisului auto.
Școlile de șoferi vor trebui să inclusă în programele de predare cursuri obligatorii de conducere defensivă și de acordarea a primului ajutor, prevede un proiect de lege depus la Senat de către parlamentari ai USR.
Aceste cursuri vor fi obligatorii doar pentru viitori conducători auto, însă vor trebui urmate și în cazul în care un șofer care are permisul de conducere suspendat. Pentru recăpătarea dreptului de a șofa, ei vor trebui supuși unor teste a cunoștințelor de conducere defensivă și de prim-ajutor.
O altă prevedere a propunerii legislative vizează suspendarea permisului de conducere pentru șoferii care nu plătesc amenzile de circulație după o anumită perioadă.
Cursurile vor crește costurile școlii de șoferi
Proiectul de modificare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice definește cursul de conducere defensivă drept „cursul teoretic şi practic prin care conducătorii auto şi candidaţii pentru obţinerea permisului de conducere auto învaţă să conştientizeze şi să identifice riscul pe care îl implică circulaţia pe drumurile publice, se informează cu privire la comportamentul vehiculelor în situaţii critice şi cu privire la modul corect de a reacţiona în vederea ieşirii din aceste situaţii, învaţă să adopte o atitudine defensivă menită să prevină apariţia conflictelor sau a situaţiilor limită în timpul conducerii autovehiculelor pe drumurile publice.”
În cazul în care proiectul USR va fi adoptat, școlile de conducere auto vor elibera diplome de absolvire a cursurilor de conducere defensivă și de prim-ajutor, iar ca dovadă vor trebui anexate înregistrări audio-video care să probeze efectuarea acestor cursuri.
Normele de autorizare ale școlilor de conducere auto pentru susținerea acestor cursuri se vor stabili prin ordin al miniștrilor Transporturilor, respectiv Sănătății.
De asemenea, poliția rutieră va ține evidența șoferilor care au absolvit cursurile pentru a stabili câți dintre ei au fost implicați în accidente rutiere, fiind creat astfel un mecanism de verificare a eficienței noilor discipline de la școlile de șoferi.
Inițiatorii admit că aceste cursuri vor genera costuri suplimentare pentru școlile de șoferi, costuri care se vor reflecta în creșterea tarifelor percepute, însă susține că, pe ansamblu, impactul economic va fi pozitiv întrucât vor duce la reducerea numărului de accidente și, implicit, la reducerea costurilor materiale generate de acestea.
Șoferii nedisciplinați, obligați să absolve un curs de conducere defensivă
Lecțiile de conducere defensive vor trebui urmate și de către șoferii care au obținut deja permisul de conducere, dar care le-a fost suspendat ca urmare fie a conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice, fie a nerespectării regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
De asemenea, aceste cursuri vor fi obligatorii și pentru conducătorii auto care vor să reducă perioada de suspendare a permisului. În cazul în care aceste categorii de șoferi nu trec testele de conducere defensivă și de prim-ajutor sau nu le efectuează, perioada de suspendare a permisului se prelungește de drept cu încă 30 de zile, fără nicio altă formalitate.
Suspendarea permisului pentru amenzile neplătite
O altă modificare a Codului Rutier vizează situațiile în care un conducător auto nu achită amenda pentru săvârșirea unei contravenții rutiere.
„România se confruntă cu o incapacitate de colectare a acestor amenzi, neplata acestora determinând sancţiuni care, în practică, de cele mai multe ori nu se aplică: executarea silită de către organul fiscal local sau schimbarea de către instanţă a amenzii în zile de muncă în folosul comunităţii”, se spune în expunerea de motive a proiectului de lege.
Pentru remedierea acestei situații, se propune ca permisele de conducere să poată fi suspendate dacă un contraveninent nu a plătit amenda în termen de 180 de zile de la redactarea procesului verbal de constatare a contravenției.
Măsura nu se va aplica însă în cazurile în care procesul verbal a fost contestat în instanță, informeaza Fanatik.