Ore de educație juridică în patru unități de învățământ din județul Botoșani. Asociația VeDem Just Voci pentru Democrație și Justiție a asigurat materialele suport unui număr de 259 de elevi botoșăneni din patru unități de învățământ, oferindu-le gratuit ghidul practic ,,Elevul și legea”.
Ghidul este un instrument de inițiere în educația juridică și va fi folosit în cadrul orelor de educație juridică de către elevii Școlii Gimnaziale ,,Elena Rareș” Botoșani, elevii Școlii Gimnaziale Nr. 13 Botoșani, elevii Școlii Gimnaziale Cătămărăști-Deal și elevii Școlii Gimnaziale ,,Grigore Antipa” Botoșani, potrivit unui comunicat transmis de Inspectoratul Școlar Județean. În desfășurarea activităților, elevii și profesorii pot folosi aplicația Lege-n-Dar. Gândește legal!, concepută special pentru lecții interactive, atractive pentru elevi.
”Ghidul de educație juridică scris de judecătorul Cristi Danileţ conţine informaţii despre drepturile tânărului și ale copilului, dreptul la viață, copilul și identitatea sa, elevul și școala – drepturi, îndatoriri, interdicții, viața socială și viața de familie, copilul și mijloacele de comunicare, pericolele de pe rețelele de socializare precum și minorul în procesul judiciar”, precizeaza sursa citată.
Totodată, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani implementează proiectul județean ,,Susținem educația juridică și medierea în școli la copii și adolescenți”, derulat în parteneriat cu Consiliul de Mediere prin Corpul Profesional al Mediatorilor din județul Botoșani și ai cărui beneficiari sunt elevii din clasele V-XII.
Proiectul dorește informarea elevilor de către autoritățile juridice competente, de educare și inițiere in aspecte juridice privind drepturile omului, unele aspecte ale procesului legislativ, probleme generale privind organizarea și funcționarea sistemului judiciar și a procedurilor judiciare, elemente de drept civil și drept penal, problematica prevenției și a combaterii corupției, aspecte referitoare la organizații și relații internaționale. Având în vedere impactul semnificativ al normelor de drept asupra individului, precum și tendința de creștere a numărului și a complexității reglementărilor specifice unei societăți democratice guvernate de principiul respectării normei de drept, organizarea unor activități “vii”, de un real interes pentru elevii.
Scopul imediat al proiectului este să familiarizeze elevii cu principalele reglementări (legale, statutare și regulamentare) ce se aplică în viața cotidiană. Se insistă nu atât pe drepturi, cât mai ales pe responsabilități: interdicții, permisiuni, proceduri aplicabile, sancțiuni posibile, efecte ale implicării într-o procedură disciplinară sau judiciară asupra individului și viitorului său.
De asemenea, elevii vor fi familiarizați și cu conceptul de mediere. Scopul medierii și scopul educativ al acestuia va da rezultatele scontate, conducând inclusiv la diminuarea fenomenului de violență în școli. Se vor prezenta medierea și avantajele medierii profesorilor și elevilor și se vor organiza, cu elevii participanți, roll-play-uri legate de diverse spete de conflicte școlare, cu scopul de a-i determina pe elevi să conștientizeze eleganța cu care disputele școlare se pot soluționa cu ajutorul unui mediator adult sau a unui mediator şcolar, se mai precizeaza în documentul IȘJ.