Pandemia a însemnat creșterea timpului în fața ecranelor pentru copii. Aproape două treimi din copiii de 8-12 ani au fost expuși la una sau mai multe forme de risc cibernetic, potrivit unui studiu recent. În acest context, Lego s-a alăturat unui grup de reflecție pentru a dezvolta un joc online care să îi învețe pe copii empatia digitală.
Așadar, un test cu super-eroi conceput pentru a educa copiii despre empatia și siguranța online a fost dezvoltat de compania de jucării Lego și think-tank-ul DQ Institute. Jocul îi invită pe copii să „devină un erou online” și le cere jucătorilor să reacționeze la o serie de situații înainte de a-și dezvălui personalitatea online.
La sfârșitul testului, copiii vor fi unul dintre cei patru supereroi cibernetici: Sir Hug-A-Lot (empatie personificatoare), Butterclops (reprezentând conștiința de sine), AeroVision (care recunoaște perspectivele altor oameni) și Admiral Highfive (un personaj care vorbește despre a fi amabil online).
„Știm că copiii învață cel mai bine atunci când se joacă”, a spus Kathrine Kirk Muff, vicepreședintă responsabilizare socială la Lego Group. „Suntem într-o poziție unică de a-i ajuta să exploreze subiecte importante precum empatia digitală într-un mod ludic și memorabil”, afirmă ea.
Internet mai sigur
Jocul a fost dezvoltat pentru Safer Internet Day, o zi anuală care promovează utilizarea responsabilă, respectuoasă, critică și creativă a tehnologiilor digitale, în special în rândul copiilor și tinerilor.
Îngrijorările cu privire la timpul petrecut de copii în fața ecranelor au fost multă vreme o problemă a părinților și, pentru mulți, acestea au fost agravate de pandemia COVID-19, pe măsură ce școlile au fost închise și lecțiile au fost transferate online. Un sondaj efectuat în Statele Unite a constatat că aproape jumătate dintre copiii americani petreceau mai mult de șase ore pe zi în fața unui ecran, o creștere cu 500% a timpului petrecut online înainte de lockdown.
Majoritatea timpului a fost petrecut pe YouTube, Netflix și TikTok, a arătat sondajul.
Deși această utilizare mai mare aduce beneficii – cum ar fi conectivitatea și accesul la instrumentele educaționale –, ea poate, de asemenea, stimula riscurile. Aproape două treimi dintre copiii cu vârste cuprinse între opt și 12 ani au fost expuși la una sau mai multe forme de risc cibernetic, inclusiv la hărțuirea cibernetică și la conținut neadecvat, potrivit Institutului.
Pandemia îi împinge pe oameni online
Lecțiile fiind mutate online și timpul petrecut în fața ecranelor devenind o obișnuință, chiar și dacă copiii se întorc la școală, accentul este pus pe învățarea copiilor și a părințiilor cunoștințele și instrumentele potrivite pentru a utiliza internetul în mod responsabil.
„COVID-19 a evidențiat beneficiile tehnologiei în a ne ajuta să rămânem conectați unii cu alții și să permitem derularea unor activități critice, cum ar fi educația copiilor”, au spus experții Forumului Economic Mondial. „Cu toate acestea, a avut ca rezultat și o proliferare a abuzurilor asupra copiilor, dezinformare și conținut care încurajează comportamente negative. Acum este momentul pentru o concentrare acută pe îmbunătățirea siguranței digitale pentru copii online”, arată experții
Un proiect de siguranță digitală al Forumului Economic Mondial se concentrează pe dezvoltarea soluțiilor pentru această problemă. Se concentrează pe trei piloni: Moderarea conținutului, Reglementare și răspundere și Modele de afaceri și concurență. Forumul lucrează, de asemenea, cu pionieri în tehnologie pentru a încuraja colaborarea din industrie pe probleme cheie, cum ar fi moderarea conținutului. Unul dintre pionierii din 2020, Two Hat, clasifică, filtrează și analizează aproape 100 de miliarde de interacțiuni umane pe lună, inclusiv mesaje, nume de utilizator, imagini și videoclipuri, pentru a scoate la iveală hărțuirea cibernetică, abuzul, discursul care incită la ură, amenințările violente și exploatarea copiilor.
Inițiativa Lego subliniază modul în care comunicarea acestor probleme copiilor într-un mod distractiv și accesibil este la fel de importantă ca alte activități menite a atenua riscurile.
Iar învățăturile jocului merg dincolo de online, încurajând copiii să se gândească la modul în care se descurcă singuri în situații care „nu sunt atât de cool”. Captain Safety – eroul digital Lego al siguranței – are lecții care s-ar putea aplica tuturor domeniilor vieții.
„Nu este niciodată cool să fii rău cu alții, chiar dacă este doar o glumă. Nu ți-ar plăcea dacă ai fi tu”, spune căpitanul.