Avem o primă generaţie de elevi, care anul acesta va susţine Evaluarea Naţională după o programă nouă, bazată pe gândirea critică şi competențe. Pentru pregătirea lor, Ministerul Educaţiei a publicat testele de antrenament, adaptate materiei după care au învăţat copiii până acum. Mai mulţi profesori spun că aceste teste sunt un prim pas pentru renunţarea la ideea ″tocitului de comentarii”, iar învăţarea se va baza pe capacitatea de analiză şi sinteză.
În ce constă noua programă la Evaluarea Națională 2021
Cerinţele pe care elevii trebuie să le rezolve se bazează pe două texte la prima vedere care au un punct comun: ideea de aventură.
Profesor limba română: „De exemplu: notează două prenume a două colege de clasă ale fetei identificate în textul 1, asta înseamnă ca un copil să citească textul cu atenţie şi să găsească cele două prenume ale colegelor de clasă.”
Astfel elevii NU mai trebuie să memoreze şi să reproducă, ci să înţeleagă. O altă cerinţă sună aşa…
„Cinematograful din cartier se numeşte: Mioriţa, Eminescu, Republicii”. Trebuie doar să fii foarte atent la ceea ce citeşti şi să oferi raspunsul.
Acest lucru ridică o problemă delicată: schimbarea modului de predare a profesorului.
Profesor limba română: „Consider că este o provocare pentru noi, pentru a ieşi din tipare. Pe unii dintre elevii mei, unii dintre itemi îi vor pune în dificultate pentru că ei nu sunt obişnuiţi să citească foarte mult iar acest item le cere să facă o paralelă între textul pe care îl au şi un text citit de ei dinainte şi să identifice o asemănare şi o deosebire.″
Testele de antrenament publicate de Ministerul Educaţiei au fost refăcute după ce în toamnă părinţii nu au fost de acord cu varianta iniţială a subiectelor, care se apropia mai mult de testele Pisa, cele care fructifică şi mai tare gândirea critică a copiilor.
Anul acesta, elevii de clasa a-VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională după o nouă programă pentru că ei au învăţat după un nou curriculum bazat pe competenţe şi nu pe conţinuturi. Cu alte cuvinte, abordarea materiei şi a problemelor din testele de antrenament este una din viaţa cotidiană şi practic s -au înlăturat tiparele. De pildă, nu mai vedem acele comentarii de la punctul 3 pe care le ştim cu toţii, pentru că mulţi dintre noi le-am învăţat pe de rost.
Copilul trebuie să dobândească de a lungul şcolii competențe de lucru cu textul, adică să fie capabil să formuleze ideea centrală a unui text, să fie capabil să realizeze un text argumentativ, pe competențele de care are nevoie în societatea în care ies’
La matematică, schimbarea vine mai greu
Şi la matematică s-a schimbat structura, însă nu suficient. Profesor matematică: „Încă se pune accent pe memorarea de formulare pe aplicarea unor algoritmi de măsurare şi nu pe gândirea matematică a elevilor, încă nu ne apropiem de modelul Pisa.″
Sunt şi părinţi care nu au fost de acord cu schimbarea structurii de examen, în acest an dificil pentru educaţie.
Iulian Cristache, președinte Federația Națională a Părinților:
„S-ar putea ca din cele două ore, unii dintre aceşti copii care nu stăpânesc foarte bine emoţionalul să aibă o problemă, cel puţin un sfert de oră până citesc aceste subiecte şi până reuşesc să se deblocheze emoţional”
În cazul bacalaureatului, structura examenului rămâne aceeaşi, însă materia va fi adaptată în funcţie de cât reuşesc să predea profesorii.
Sursa: stirile ProTV