Autorităţile locale din Flămânzi, judeţul Botoşani, locul de unde a pornit răscoala ţăranilor de la 1907, au început procedurile pentru achiziţionarea de autobuze electrice, dar şi pentru amenajarea a câtorva kilometri de piste pentru biciclete.
Pe lângă renumele deja ştiut, Flămânzi, devenit oraş după 2004, a ajuns celebră pentru numărul mare de căruţe, fiind singura localitate urbană din România unde numărul atelajelor era mult mai mare decât cel al autoturismelor. În 2021, Flămânzi intră din nou în atenţia publică, după ce va deveni primul oraş din Moldova cu transport public local sută la sută ecologic.
Astfel, autorităţile locale cumpără trei autobuze electrice de ultimă generaţie care vor circula pe patru trasee prin tot oraşul, dar şi către satele arondate Flămânziului. În cadrul aceluiaşi proiect, vor fi amenajaţi 11 kilometri de piste pentru biciclete. Valoarea investiţiei se ridică la 5.2 milioane de euro. „Noi vrem un oraş ecologic şi aşa sunt şi normativele europene pe care trebuie să le respectăm. Plus vrem să creştem şi gradul de civilizaţie dacă tot suntem în Uniunea Europeană”, precizează Dan Oloeru, primarul din Flămânzi.
„De la căruţă la autobuz, tot îi o chestie”
În ultimii zece ani, oraşul răsculaţilor de la 1907 a început să se dezvolte încet. Au apărut reţelele de canalizare, de apă potabilă şi străzi asfaltate, dar au început să se dezvolte şi micile afaceri, având în vedere că oraşul este străbătut de drumul naţional care duce de la Botoşani la Iaşi. Oraşul s-a confruntat însă mai tot timpul cu lipsa transportului public local. Mulţi elevi din satele arondate sau de la capătul localităţii erau nevoiţi să bată drumul până la şcoală pe jos sau cu maşini luate la ocazie.
Autorităţile locale au realizat un proiect de transport public local şi anul trecut au primit şi finanţarea de la Uniunea Europeană. Edilul localităţii spune că a optat pentru transport ecologic, şi anume trei autobuze electrice cu o capacitate de 16 locuri fiecare. „Noi, în momentul de faţă, suntem în faza de licitaţie şi aşteptăm ofertele pentru achiziţia de autobuze. Sunt mijloace de transport moderne care au o autonomie de 100 de kiloemtri. Evident, vom avea şi o autobază cu staţie de încărcare. Încărcarea lentă durează în jur de 6 ore”, spune edilul din Flămânzi.
Autobuzele vor circula iniţial pe trei trasee, urmând ca în scurt timp să fie amenajat şi al patrulea către satele arondate oraşului. Localnicii sunt mulţumiţi că vor avea parte de transport public local. „De la căruţă la autobuz, tot îi o chestie. Îi bine, domne, că nu mai umbli ca nebunul cu paporniţa în mână pe unde ai treabă şi pierzi jumătate de zi. Ai treabă aici la târg te sui în autobuz şi ai plecat acasă”, spune un localnic din Flămânzi.
„Toată drăcăraia are biciclete”
În cadrul acestui proiect de transport ecologic intră şi amenajarea a peste 11 kilometri de piste pentru biciclete. Lucrarea va fi realizată după standarde europene, iar pistele vor fi demarcate cu bordură de restul părţii carosabile şi amenajate cu pavele de culoare roşie pentru vizibilitate. „Toată drăcăraia are biciclete. Era periculos, că mergeau pe marginea drumului şi uite, clipa rea, scapă acela volanul şi îi gata”, spune un alt sătean. Construcţia pistelor de biciclete va începe, cel mai probabil, în primăvara acestui an.
Sursa: adevarul