Ordonanța de Urgență 30/2020 care stabilește unele măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice generate de răspândirea coronaviruslui a fost publicată, sâmbătă, în Monitorul Oficial.
Actul normativ conţine unele măsuri privind indemnizaţia plătită salariaţilor care își pierd locurile de muncă. Iată o parte dintre măsurile prevăzute în ordonanță:
- Pe perioada stării de urgenţă, în cazul suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, sunt de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut, prevăzut de bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.
- Beneficiază angajatorii care se află în una din următoarele condiţii:
a) întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate şi deţin certificatul pentru situatii de urgenta emis de MEEMA;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19 şi nu au capacitatea financiară de a asigura plata tuturor salariilor angajaţiilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei pentru cel mult 75% din salariaţii lor. Plata se va realiza în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care reiese că înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 şi nu are capacitatea financiară de plăti toţi angajaţii;
- Calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, CASS şi CAS se face de angajator din indemnizaţiile încasate.
- Pentru indemnizaţia plătită angajatorul nu datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă (CAM)