Afacerile din vamile din Botosani, patronate de un director de la Iasi

campania.jpg

"Afacerile" din vamile din Botosani sunt controlate de directorul executiv al Directiei regionale pentru Accize si Operatiuni Vamale (DRAOV) de la Iasi, Mihai Arcana, scrie site-ul pesurse.com. Acesta vorbeste despre faptul ca directorul DRAOV controleaza, prin numiri sau eliberari de functii, nu doar sefii de vami, ci si sefii de tura.

"In prezent lucratorii vamali, prin sefii structurilor centrale, regionale si locale sunt niste unelte cu ajutorul carora, in sistem piramidal, se colecteaza bani negri pentru sefii structurilor de la toate nivelurile precum si pentru oamenii politici de la nivel local si central. Activitatile care se investigheaza in aceste zile la Biroul Vamal Siret este o mica parte din ilegalitatile ce se comit pe frontiera cu statele non-euro", precizeaza sursa citata.

De altfel, aceeasi sursa sustine ca Arcana "colecteaza numai de la sefii de tura din birourile vamale de frontiera suma de aproximativ 15.000 EURO/luna cu care isi protejeaza pozitia in relatia cu ANAF, ANV si oamenii politici de la putere atat pe plan local cat si central".

ARCANA MIHAI – director executiv al DRAOV Iasi (subordoneaza teritorial toate unitatile vamale, de frontiera si de interior, din judetele Suceava, Botosani, Neamt, Iasi, Bacau si Vaslui.
-propune numirea in functiile de sefi de tura pentru birourile vamale de frontiera (Dornesti, Siret, Radauti-Prut, Stanca- Costesti, Sculeni, Ungheni, Albita, Falciu)
-este ruda prin alianta cu deputatul PD-L de Iasi, Spanu Marius
-a fost numit in functia de conducere de director executiv al DRAOV Iasi dupa ce deputatul Spanu Marius a amenintat in legatura cu posibiul vot al motiunii de cenzura depusa de PSD impotriva Guvernului Romaniei in primavara anului 2009.( vezi presa locala )
-membru al PD-L Iasi si apropiat al unor parlamentari carora le furnizeaza, din arhiva unitatii, date comerciale privind tranzactii economice, care ulterior sunt traficate in scopuri oneroase.
– in anul 2003 a fost condamnat la plata unei amenzi penale in valoare de 10.000.000 lei vechi si rambursarea prejudiciului cauzat institutiei vamale intr-un dosar de delapidare prin folosirea bonurilor de consum carburanti in interes personal
-cercetat in anul 2003, alaturi de alti lucratori vamali, pentru favorizarea introducerii in tara si intocmirea formalitatilor vamale pentru autoturisme furate sau cu dovezi de origine false.
-a fost in repetate randuri in atentia presei locale pentru averea afisata, iar recent a dat o explicatie jenanta privind rotunjirea conturilor, in decurs de jumatate de an, cu suma de 22.000 EURO in conditiile in care sotia acestuia este somer si are in intretinere 3 copii ( salariul mediu lunar este in jur de 700 EURO ).
-la sugestia prefectului de Iasi, Tomaseschi Dragomir, in luna iulie 2010 l-a propus pe prietenul acestuia, Ionescu Dan, in functia publica de conducere de sef birou vamal al Biroului Vamal Sculeni care ulterior, la inceputul lunii august a fost surprins de lucratorii Serviciului Politiei Rutiere Iasi conducand autoturismul de serviciu in stare de ebrietate cu un nivel al alcoolemiei ce a atras deschiderea unui dosar penal (vezi presa locala).
Urmare a acestora, d-nul Arcana Mihai nu a lut nicio masura de ordin disciplinar si nu a informat ANV despre cele intamplate. D-nul Ionescu Dan a fost schimbat din functie in luna ianuarie 2011 ca urmare a inceperii cercetarilor penale privind importurile ilegale de grau din Republica Moldova.
-a propus si a asigurat, in legatura cu persoane responsabile din cadrul ANV , contra sumei de 2.000-3000 EURO/lucrator, mutarea definitiva a aproximativ 30 lucratori vamali din cadrul DRAOV Iasi la birouri vamale de frontiera unde se por castiga mai multi bani din activitati ilicite. In afara de sumele care s-au vehiculat cu ocazia acestor transferuri definitive mai exista si o cotizatie lunara de 500 EURO/lucrator pentru faptul ca lucratorii vamali sunt protejati de eventualele controale inopinate sau programate, in legatura cu verificarea respectarii atributiilor de serviciu. Care este logica dorintei de mutare a unor lucratori vamali la unitati aflate la 100-150 km de Iasi in conditiile in care acestia au domiciliul si familiile in acest municipiu iar venitul net lunar, de aproximativ 1200 RON, nu ajunge nici pentru acoperirea costului transportului si a pachetului de mancare zilnic?
-este implicat alaturi de deputatul Spanu Marius si omul de afaceri Dobrincu Lucian in fapte de evaziune fiscala cercetate de procurorii DIICOT Iasi privind importul din Republica Moldova de grau panificabil care era declarat la autoritatea vamala ca grau zdrobit in scopul sustragerii de la plata taxelor vamale, prejudiciul estimat de anchetatori fiind de aproximativ 600.000 EURO. (vezi presa locala din ianuarie 2011). Au existat aproximativ 350 de transporturi de acest fel pentru care d-nul Arcana Mihai, conform atributiilor de serviciu, ar fi trebuit sa se sesizeze in legatura cu posibile fapte de incalcare a legislatiei vamale si fiscale, fapt care nu s-a produs tinand cont de legaturile existente intre faptuitori.
– colecteaza numai de la sefii de tura din birourile vamale de frontiera suma de aproximativ 15.000 EURO/luna cu care isi protejeaza pozitia in relatia cu ANAF, ANV si oamenii politici de la putere atat pe plan local cat si central.

GINJU CRISTINA – director executiv al Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi
-membru in organizatia de femei a PD-L Iasi
-pana la numirea in functia de sef birou vamal nu a condus vreun colectiv de oameni indiferent de marimea acestuia
-prietena cu d-na Ursu Claudia din Iasi care este nepoata d-nului Basescu Traian, presedintele Romaniei si cu d-na Dobre Cristina, deputat al PD-L Iasi.
-a fost, pana la numirea in functia de conducere, lucrator vamal la Biroul Vamal Albita unde avea ca ocupatie principala aprovizionarea restaurantelor si barurilor din Iasi cu bauturi alcoolice si tigari cumparate din magazinele cu vanzare in regim duty-free si introduse ilegal in tara. In anul 2005 a fost oprita in trafic, la iesirea din serviciu, de un echipaj al Politiei de Frontiera care a gasit asupra acesteia o cantitate importanta de produse accizabile, dosarul penal intocmit la acea data fiind inchis in schimbul unor sume de bani (vezi articolul din ziarul Adevarul de Vaslui-in articol este inserat numele de dinaintea casatoriei respective CHITIMUS CRISTINA )

BORDEIANU EMIL – sef birou vamal la Biroul Vamal Albita
-membru al organizatiei PD-L din municipiul Husi, a candidat fara succes la alegerile generale din anul 2008 pentru o functie de senator in Colegiul Husi.
-pana la numirea in functia de sef birou vamal nu a condus vreun colectiv de oameni indiferent de marimea acestuia
-este finul membrului marcant al PD-L si omului de afaceri Lorent Romica care la randul sau este ruda prin alianta cu Presedintele Romaniei, d-nul Basescu Traian care i-a botezat acestuia un copil pe vremea cand conducea Ministerul Transporturilor.
-este fratele deputatului Bordeianu Dan, fost membru al PNL si actual presedinte al Organizatiei Judetene Vaslui a UNPR.
-este sustinut si de deputatul Marian Dan, fost membru PNL si actual presedinte al Organizatiei Judetene Vaslui a UNPR.

HURJUI OVIDIU – sef birou vamal la Biroul Vamal Siret
-este apropiat al d-nului Flutur Gheorghe si fratele reprezentantului Romaniei la Comitetul Vamal ce functioneaza ca organ de specialitate pe langa Comisia Europeana.

TOFAN MANUELA – sef birou la Biroul Resurse Umane, Organizare si Perfectionare din cadrul Directiei Regionale pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi
-intocmeste si asigura transmiterea catre Autoritatea Nationala a Vamilor propunerile fundamentate privind detasarea si mutarea lucratorilor vamali in birourile vamale de frontiera.
-este ruda cu deputata IORDACHE LUMINITA, fost membru PSD si actual presedinte al Organizatiei Judetene Iasi a UNPR.

Este foarte important de precizat faptul ca toate aceste persoane cu functii de conducere sunt mandatate temporar in aceste pozitii si orice deviere de la politica impusa poate atrage destituirea urmata de intocmirea pe motive intemeiate unor eventuale dosare penale.

Suma de 2 miliarde de EURO/an ce este vehiculata in aparitiile televizate de anumiti comentatori, in legatura cu dimensiunea fenomenelor de contrabanda si evaziune fiscala este una neverosimila in raport cu adevaratele sume cu care este prejudiciat bugetul de stat. Fac precizarea ca valoarea vehiculata ar putea fi reala numai pentru prejudiciul adus bugetului prin contrabanda cu tigari insa sunt alte fapte la fel sau poate mai grave care tin de specte tehnice si care sunt mai greu sesizabile. Ma refer aici la urmatoarele aspecte care tin de atributiile si responsabilitatile autoritatilor vamale:
-introducerea in tara de marfuri contrafacute
-introducerea in tara de marfuri in cantitati cu mult peste cele declarate la autoritatea vamala, conducand astfel la incasarea unor sume diminuate reprezentand taxe vamale, taxe aditionale, accize, taxa pe valoarea adaugata si implicit la evaziune fiscala in legatura cu taxele platite ulterior de importatori la bugetul de stat ( impozit pe profit sau impozit pe cifra de afaceri )
-introducerea de marfuri, altele decat cele inscrise in documente dar apropiate ca si caracteristici dar care prin incadrarea lor gresita sau mai ales deliberata in Tariful Vamal de Import se prejudiciaza bugetul statului de la incasare corecta, in plus, a sumelor datorate.
-confirmarea in fals privind iesirea din tara a unor marfuri acoperite de declaratii vamale de export ceea ce conduce la recuperarea ilegala de accize sau taxa pe valoarea adaugata si implicit ramanerea marfurilor pe teritoriul Romaniei si vanzarea lor la negru ( vezi cazurile privind exporturile de usturoi de la Biroul Vamal Albita )
-acceptarea de catre lucratorii vamali de facturi comerciale cu valori mult diminuate fata de cele reale desi exista baza legala pentru ajustarea acestor valori astfel incat sa existe o incasare justa a drepturilor vamale datorate bugetului de stat ( vezi marfurile din categoriile textile, incaltaminte si alte bunuri de larg consum provenite din China, produse alimentare diverse, legume, fructe, etc )
-lipsa deliberata a controlului privind livrarile si achizitiile intracomunitare de marfuri si in special, in ce priveste atributiile organelor vamale, a marfurilor purtatoare de accize, care conform Codului fiscal sunt datorate in tara in care acestea se consuma.
-eliminarea prin Codul Fiscal a prevederilor privind supravegherea speciala a antrepozitelor de productie alcool etilic si bauturi alcoolice si lipsa unor reglementari privind supravegherea antrepozitelor fiscale de productie si depozitare uleiuri minerale.
-lipsa unei definitii a sintagmei ,, bunuri personale ,, pe care o persoana fizica le poate introduce in tara la o singura trecere ( desi pare lipsit de importanta, va aduc la cunostinta ca in zonele de frontiera exista un astfel de comert nefiscalizat care pentru anumite produse este la valori comparabile cu cel desfasurat de agentii economici care platesc in schimb taxe si impozite la bugetul de stat)

Castilio.JPG