Soferi bombardati cu mii de amenzi

Ramase cu vistieriile goale din cauza crizei, autoritatile si-au adus aminte ca au la indemana o metoda de a creste veniturile pe care pana acum au neglijat-o, amenzile. Dintre acestea, cele mai numeroase, dar si banoase, sunt amenzile de circulatie. Numai ca o mica parte ajung sa fie achitate, criza intrand si in buzunarele botosanenilor.

La nivelul judetului, de exemplu, numarul amenzilor aplicate de politisti a crescut cu 15% fata aceeasi perioada a anului trecut. Concret, au fost date 17.540 de amenzi, care totalizeaza 920.000 de lei. In plus, banii care ar fi trebuit stransi din amenzi ar echivala cu sumele alocate din bugetul local pentru transportul in comun. Cifrele sunt insa numai in statistici, pentru ca in realitate doar 20% dintre amenzile aplicate sunt incasate la scurt timp dupa comiterea abaterilor. O mica parte dintre sanctiuni, circa 2%, sunt contestate in instanta, iar restul proceselor verbale ajung la Impozite si Taxe, unde raman in debit cate doi trei ani. "Anul acesta, din totalul celor 17.540 de procese verbale intocmite au fost incasate amenzi in valoare de 174.961 de lei. Asta inseamna putin peste 25% din total", spune comisarul sef Dumitru Zmau, seful Serviciului Politiei Rutiere.

Permise ridicate de politie recuperate de la Judecatorie

In plus, nici retinerea permiselor de conducere nu mai este eficienta. Anul acesta, politistii au ridicat in total 1.158 permise de conducere, ceea ce reprezinta o scadere cu 20% fata de perioada similara din 2009. La peste 80.000 de soferi, cati aduna judetul, cifra nu este mare, dar permisele retinute sunt restituite intr-o o zi sau doua, dupa ce cel sanctionat contesta masura la Judecatorie. Asa se face ca, din cele peste 1.100 de permise ridicate, iar 782 au fost suspendate efectiv. "Numarul proceselor verbale anulate in instanta a scazut totusi de la un an la altul. In 2009 au fost 110 cauze, in 2009 numai 60, iar anul acesta 43", a adaugat Zmau.

Plan de sanctiuni luat in calcul de autoritati

Cresterea numarului de amenzi vine dupa ce sefii Directiei Politiei Rutiere au facut o propunere, in luna iunie, de modificare a modalitatilor de evaluare
 a politistilor care prevedea instituirea unei norme de amenzi. Astfel, pentru calificativul <<bun>>, agentii trebuiau sa aplice minim cinci amenzi in fiecare zi. La reactia sindicatelor, care au acuzat ca se da frau liber vanatorilor de amenzi, inspectorul general al Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR), chestorul Petre Toba, a retras proiectul. "S-a ajuns la concluzia ca masurile propuse nu sunt relevante pentru activitatea politistilor", a precizat atunci Raluca Seucan, purtatorul de cuvant al IGPR. De fapt, introducerea unui plan de amenzi ar fi dus automat la cresterea numarului de contestatii in instantele de judecata, nicidecum la cresterea sumelor incasate la bugetele locale.

Conturi blocate din cauza datoriilor

Totusi, primariile au realizat ca amenzile sunt o sursa de venit. La Botosani, de exemplu, in ultimii trei ani amenzile pentru circulatie au totalizat peste 4,57 milioane de lei, adica exact sumele necesare pentru investitiile din sanatate. Asa se face ca unele primarii au trecut la executarea debitelor vechi. Daca cel somat sa plateasca nu respecta termenul limita, Serviciile de Impozite si Taxe aplica popriri de venituri. Forma cea mai eficienta o reprezinta blocarea conturilor. Acestea raman blocate pana la achitarea tuturor datoriilor.