Guvernul a adoptat astăzi o Ordonanţă de Urgenţă în vederea descentralizării în domeniul sănătăţii şi o Hotărâre de Guvern privind aprobarea Listei unităţilor sanitare publice cu paturi pentru care se transferă managementul asistenţei medicale către administraţia publică locală, a anunţat ministrul Sănătăţii, Attila Cseke.
„Nu facem o descentralizare politică. Facem o descentralizare cu oameni şi pentru oameni, care constituie premisa pentru un viitor mai bun în sistem medical, având în vedere că decizia va fi adusă mai aproape de oameni”, a afirmat ministrul Sănătăţii.
Potrivit ministrului Cseke Attila, în prezent există un sistem bicefal: clădirile spitalelor sunt în proprietatea administraţiilor publice (locale, respectiv, judeţene), în timp ce managementul este al statului, iar acest sistem s-a dovedit ineficient.
Astfel, din totalul celor 435 de unităţi sanitare publice, vor fi transferate către autoritatea locală 373 unităţi. Vor rămâne în reţeaua Ministerului Sănătăţii un număr de 62 unităţi sanitare de interes naţional, respectiv institute publice, o serie de spitale clinice judeţene de urgenţă (cele din centrele universitare importante).
„Descentralizarea spitalelor se va face potrivit principiului conform căruia toate spitalele vor fi transferate proprietarilor imobilelor, indiferent de culoarea politică”, a declarat ministru Sănătăţii, arătând că descentralizarea în domeniul sănătăţii se va face în termenul asupra căruia s-a angajat, respectiv până la 1 iulie 2010.
Anterior procesului descentralizării, ministrul Cseke Attila a arătat că au fost realizaţi următorii paşi de către Ministerul Sănătăţii: reducerea numărului funcţiilor de conducere, raţionalizarea spitalelor şi soluţionarea plăţii arieratelor înregistrate până la 31 martie 2010. Răspunzând unei întrebări, ministrul Sănătăţii a precizat că fondurile necesare pentru plata arieratelor acumulate de unităţile spitaliceşti vor fi asigurate la următoarea rectificare bugetară.
De asemenea, ministrul Sănătăţii a punctat cele mai importante prevederi ale actelor normative adoptate de Guvern:
– Reglementează clar şi restrânge numărul directorilor din Comitetul director al spitalului la maxim 3, având în vedere că în februarie numărul acestora era între 7 şi 10,
– Înfiinţează şi reglementează clar atribuţiile Consiliului de administraţie, forul reprezentativ şi de urmărire a activităţii spitaliceşti,
– Managerul va avea obligaţia raportării execuţiei bugetare lunar către autoritatea administraţiei publice locale,
– Reglementează procentul cheltuielilor salariale din bugetul spitalului, care nu poate depăşi 70% din cheltuielile decontate către Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate,
– Introduce noţiunea de cofinanţare din partea comunităţilor locale la o valoare minimă obligatorie în cazul tuturor investiţiilor, reparaţiilor capitale, achiziţii de aparatură medicală.
Ministrul Sănătăţii a mai menţionat că înainte de adoptarea în Guvern, actele normative au fost supuse procesului de consultare publică, fiind organizate consultări cu structurile asociative ale administraţiilor locale şi cu ceilalţi factori interesaţi.