Când în urmă cu vreo zece ani a început montarea și funcționarea camerelor ”antiviteză”, am crezut că traficul auto din România va intra într-o nouă eră. Toate bune și frumoase numai că, respectivele camere s-au dovedit a fi intransigente, neavând nici mamă nici tată și nici … buzunare atunci când surprindeau deviațiile unora în trafic. Culmea, tocmai din acest motiv, ele au fost declarate peste noapte … ilegale, fiind toate, dezafectate și date uitării în doar o săptămână. S-a ajuns exact ca la bordelul neproductiv la care s-a luat măsura radicală de schimbare a infrastructurii și nu a … personalului! Adică, în loc să se adapteze legea la normalitate, s-a eliminat cauza care îi lăsa descoperiți atât pe potentații zilei cât și pe agenții cărora li se diminua norma de … ”viteză”.
Dacă s-ar fi păstrat funcționale acele camere, nu ar mai fi fost nevoie azi de pânda caraliilor iar participanții la trafic ar fi fost nevoiți să respecte în permanență limita de viteză admisă în localitate. În plus, polițiștii … aferenți s-ar fi putut ocupa de niște treburi mult mai importante cum ar fi de exemplu ordonarea și fluentizarea traficului în municipiu. Bașca normalizarea parcărilor anapoda care îți sar în ochi chiar de la intrarea în Botoșani. Centura municipiului din zona Pacea a devenit un fel de tarabă … auto unde sunt expuse zeci dacă nu sute de mașini la vânzare care ocupă cu strășnicie și îndârjire permanentă banda 1 de circulație, îngreunând considerabil traficul pe respectiva arteră. Apoi, parcările și opririle ilegale din unele zone (intrarea în cele două piețe ale orașului, în fața băncilor, a școlilor, în fața magazinului Tati vizavi de Casa Sindicatelor, în preajma Bazarului, lângă Mall și multe alte asemenea locuri) sunt încălcări flagrante și evidente ale legii care doar din an în Paște sunt taxate ca atare de către cei abilitați să facă ordine. Ca să nu mai amintesc de pițipoancele și cocalarii care, sub acoperământul luminilor de avarie opresc mașinile în mijlocul străzii doar pentru că trebuie să-și cumpere ei de acolo, de la magazinul de pe trotuar, OB-uri, prezervative sau țigări. Cât despre liniuțele ilegale nici nu mai vorbesc.
În concluzie este atât de multă treabă în municipiu încât, dacă s-ar umbla la portmoneul de fițe al celor care fac absolut ce vor ei în trafic, s-ar strânge bani și pentru teatru, dar și pentru Cornișa cea vestită doar prin întârzierea inaugurării. Celor care pun în permanență nerespectarea semnelor de circulație pe seama lipsei parcărilor și a infrastructurii deficitare le reamintesc faptul că, în Viena, în Paris sau în Londra, când mergi la cumpărături nu încerci să ajungi cu mașina la un metru de standul sau vitrina magazinului sau la doi pași de ghișeul băncii ci îți lași autoturismul parcat în planul doi sau trei și mergi frumușel pe jos sau cu mijloacele de transport în comun până la destinație. La noi, nu se poate! Dacă s-ar putea amenaja o pistă auto până la etajul unu de la Romarta sau până la taraba de pepeni din piață, ar fi perfect pentru unii! Că mersul pe jos strică piciorul frumos!
Trăgând linia, rezultă că este atât de mult de lucru în municipiu la acest capitol încât pierderea timpului pe coclauri pândind vitezomanii parcă nu-și prea are rostul. Ei, vitezomanii, oricum vor cădea – mai devreme sau mai târziu – în capcana pe care singuri și-o întind. Iar în ceea ce privește amenzile, la ora actuală ele pot fi date – ținând cont de vraiștea din municipiu! – oriunde, oricând și (ar trebui!) oricui.
One thought on “Marțea neagră: Pițipoancele, cocalarii și caraliii din trafic”