Salarii de director la asociatiile de locatari

Asociatiile de proprietari au devenit un fel de stat in stat. La adapostul statutului lor de structuri reprezentative ale locatarilor care trebuie sa dea seama doar acestora, sunt posibile tot felul de aranjamente pe banii locatarilor. Si asta pentru ca asociatiile nu sunt controlate sistematic de nimeni, iar multi dintre locatari se rezuma doar la a-si plati darile lunare.

Unul dintre subiectele tabu este cel al salariilor. Fara a generaliza, pentru ca sunt asociatii unde utilizarea banilor locatarilor este cat se poate de transparenta, exista insa si situatii in care la salariile destul de mari se adauga ore suplimentare si stimulente financiare (premii). La unele asociatii se deconteaza bonuri de benzina sau biletele de taxi si maxi-taxi.

Oficial, salariile sunt stabilite in adunarea generala si trebuie aduse la cunostinta locatarilor. Unii locatari se plang insa la primarie ca nu se intampla acest lucru. Date despre salariile celor din asociatii ar trebui sa se regaseasca la Compartimentul de coordonare si control asociatii din cadrul Primariei Botosani. Desi reprezentantii municipalitatii au facut o solicitare in acest sens inca din primavara, nu s-a obtinut niciun rezultat. "S-au facut ca ploua. Nu stim oficial niciun salariu pentru ca nu s-a finalizat in niciun fel demersul nostru. A fost o adresa oficiala la care ar fi trebuit sa se dea curs, dar nu au vrut", declara Paul Gafencu, functionar in cadrul acestui compartiment.

Consilierul Florin Egner a sustinut in ultima sedinta de consiliu local necesitatea publicarii salariilor de la asociatii. "Am facut o propunere acum sase luni ca asociatiile sa publice salariile, la Suceava s-a intamplat acest lucru. Nu putem impune salariul, dar trebuie sa fie transparent", a declarat Egner.

Petrica Butnaru, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari (FAP), sustine ca salariile sunt aduse la cunostinta locatarilor care solicita informatii, insa pentru restul lumii sunt confidentiale, pe motiv ca datele financiar contabile ale asociatiilor sunt secrete. "Daca cei de la Termica isi fac publice salariile, atunci le afisam si noi pe Pietonalul Unirii", afirma presedintele FAP. Acesta spune ca salariile administratorilor contabili se incadreaza intre 800 si 1.200 de lei, in timp ce indemnizatiile presedintilor sunt cuprinse intre 500 si 600 de lei, cuantumul acestora fiind stabilit in functie de marimea asociatiei. Acolo unde presedintii sunt pensionari militari, indemnizatia nu depaseste 300 de lei.

Venituri anuale de zeci de mii de lei

De departe, se pare ca cele mai mari venituri le are administratorul contabil de la Asociatia 61, care are si jumatate de norma la Asociatia 53. Salariul brut la Asociatia 61 este de 2.200 de lei (1.586 net), la care se adauga ore suplimentare (peste 700 de lei in ianuarie si februarie si peste 500 de lei in martie) si premii. Acelasi administrator a primit in mai, pentru concediul de odihna de 30 de zile, 3.143 de lei brut (2.128 net). Astfel, in sume nete, administratorul contabil a incasat 2.221 de lei in ianuarie, 2.198 in februarie, 2.186 in martie, 1.736 lei in aprilie, 3.695 in mai (aici fiind inclus si concediul de odihna). La Asociatia 53, pentru jumatate de norma salariul brut este de 1.200 de lei. Cumuland veniturile nete de la cele doua asociatii, rezulta ca administratorul contabil a incasat 3.063 de lei in ianuarie, 3.040 de lei in februarie, 3.178 de lei in martie, 2.728 de lei in aprilie si 4.537 deA? lei in mai, ceea ce inseamna ca administratorul celor doua asociatii are un venit lunar care rivalizeaza cu cel al unui sef de institutie sau primar.

Nereguli grave descoperite de controlori

In unele asociatii o parte din sumele incasate de la locatari sunt folosite in alte scopuri decat cele legale. Acest lucru este demonstrat de situatia de la Asociatia 46 din cartierul Grivita. Un control efectuat prin dispozitie a primarului Catalin Flutur a scos la iveala un prejudiciu de 114.158 lei. Administratorul contabil Narcisa Matei si-a recunoscut o parte din vina, returnand asociatiei 40.000 lei, bani care au ajuns la Termica, insa membrii corpului de control sustin ca acolo este vorba de o culpa comuna.

Si la Asociatia 18 sunt probleme din cauza carora consilierii municipali au decis suspendarea atestatului administratorului contabil pana la data stabilirii de catre organele abilitate a situatiei financiar contabile a asociatiei.

Salarii castigate la asociatii

Doar 10 asociatii au comunicat banii luati de sefi. Datele cuprind doar salariul efectiv, insa majoritatea administratorilor si presedintilor de la cele 100 de asociatii din Botosani isi sporesc considerabil veniturile prin acordarea a tot felul de premii, deconturi sau ore suplimentare, care ies la iveala doar in urma unor controale. Locatarii care intreaba despre veniturile sefilor de asociatii primesc informatii tot doar despre salarii, fara premii si deconturi.

AsociatiaA?1 – presedinte – 500 lei net, administrator contabil – 700 lei net;

AsociatiaA?2 – presedinte 700 lei brut, administrator – peste 1.500 lei;

Asociatia 30 – presedinte 400 lei brut, administrator contabil – 1.300 lei brut;

Asociatia 32 – presedinte – 150 de lei brut, administrator contabil – 1.400 lei brut;

Asociatia 34 – presedinte – 500 lei brut, administrator contabil – 900 lei brut;

Asociatia 36 – presedinte – 400-500 lei brut, administrator contabil – 1000 leiA?brut, la care se adauga 500-600 lei lunar ore suplimentare;

Asociatia 46 – presedinte – 650 lei brut, administrator contabil – 950 lei brut;

Asociatia 57 – presedinte 210 lei brut, administrator contabil – 810 lei brut;

Asociatia 70 – presedinte 250 lei brut, administrator contabil – 1.200 lei net;

Asociatia M3 Marchian – presedinte – 0 lei, administrator contabil – 430 lei net(pentru jumatate de norma).