Haosul de la Apa Grup platit de clienti

Noul regulament al Apa Grup, care urmează să schimbe modul de facturare a apei menajere, va fi dezbătut de Consiliul Judeţean (CJ) la sfirşitul lunii. Cea mai importantă prevedere a documentului se referă la faptul că botoşănenii nu vor mai plăti după ce indică apometrele din apartamente, ci conform datelor inregistrate de contorul de pe scara blocului. Unul din motivele pentru care managerul Apa Grup, Maricel Georgescu, incearcă să schimbe modul de facturare este acela că la instalaţiile din subsolul unor blocuri sunt avarii care provoacă pierderi de apă, acestea fiind suportate de societate. Scandalul făcut de Apa Grup pe marginea pierderilor din subsoluri pare unul artificial, in condiţiile in care chiar datele societăţii arată că 70% din apă se pierde pe magistrale şi prin reţeaua de transport invechită. Odată cu intrarea in vigoare a noului regulament, cel mai probabil in martie, toate pierderile din subsoluri vor fi suportate de proprietarii de pe scară. Aceştia vor fi nevoiţi aşadar să plătească reparaţiile de la subsol, cu siguranţă o variantă de preferat in locul plăţii a mii de metri cubi de apă pierdută.

Odată cu aprobarea regulamentului, reprezentanţii Apa Grup cred că vor rezolva o altă problemă, respectiv cea a imposibilităţii verificării apometrelor din casele oamenilor şi deci a controlului asupra realităţii indexurilor declarate de proprietari. Documentul pasează responsabilitatea verificărilor către asociaţiile de proprietari. Petrică Butnaru, şeful Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari (FAP) din Botoşani a declarat că, potrivit legii privind funcţionarea asociaţilor de proprietari, reprezentanţii structurilor reprezentative ale proprietarilor pot controla apometrele din apartamente. "Dacă in 15 zile de la notificare proprietarul refuză să ne lase să facem aceste verificări noi putem apela la Poliţie. Am recurs şi la această variantă pină acum şi deci se poate", a precizat Petrică Butnaru.

Factura va fi impărţită de asociaţii

Asociaţiile de proprietari vor deveni punctul cheie in noul model de facturare, pentru că indexul nu se va mai declara la Apa Grup, ci la asociaţie. Deşi in noul regulament nu este specificat modul de facturare, Maricel Georgescu a explicat că asociaţia va calcula cit are de plătit fiecare potrivit indexurilor declarate de proprietari. Important este să se plătească suma echivalentă pentru metrii cubi de pe contorul general, asociaţia trebuind să impartă eventualele pierderi sau furturi de apă la toţi proprietarii de pe scară. Alte aspecte legate de modul cum se vor desfăşura aceste operaţiuni nu sunt prevăzute in regulament, reprezentanţii Apa Grup susţinind că vor veni cu anexe referitoare la acest lucru.

Asociaţiile resping contractul dorit de Apa Grup

Petrică Butnaru, şeful FAP Botoşani, a declarat ieri că nu va semna contractul cadru cu Apa Grup din mai multe considerente. Cel mai important este acela că apometrele de pe scările de bloc au o clasă de precizie mai mare decit apometrele din apartamente, putind apărea diferenţe intre cele declarate de proprietari şi cele inregistrate de contorul general. Astfel, dacă apometrul din casă nu inregistrează niciun consum, cind un locatar va deschide robinetul cu o presiune foarte mică, cantitatea va apărea la apometrul de scară, urmind să fie plătită de toţi locatarii. Maricel Georgescu a declarat in această privinţă că ştie această modalitate de a se fura apă şi că odată cu aprobarea noului regulament, problema va trebui rezolvată impreună cu asociaţiile de proprietari. Acesta a declarat că apometrele pe care societatea le-a montat pe scară au o altă clasă de precizie pentru că aşa le-a impus legea.

In plus, FAP reclamă că in unele condominii nu există cămine de protecţie a apometrelor de la limita de proprietate, multe fiind amplasate la subsoluri, astfel că nu este asigurat un climat optim de funcţionare şi păstrare şi generează erori.

Apometrele din casă vor trebui verificate in continuare

Vasile Trofinov, directorul Serviciului Judeţean de Metrologie Legală, a declarat că apometrele trebuie să fie montate intr-adevăr in condiţii de mediu aprobate prin cartea tehnică. "Pot fi montate şi in subsol dacă nu stă in apă sau dacă nu umblă pe el tot felul de insecte", explic Trofinov. Acesta a adăugat că in ultimii ani apometrele din scări nu au fost verificate metrologic. Tot legat de apometre, de menţionat că cele din apartamente vor trebui verificate metrologic in continuare, la fel ca şi pină acum.

Reprezentanţii locatarilor se aşteaptă la procese

O problemă ridicată de Asociaţiile de proprietari este aceea că defalcarea facturii emise de Apa Grup va crea litigii juridice complexe. Petrică Butnaru, şeful FAP, a dat exemplul unei persoane care pleacă de acasă două sau trei luni şi trebuie totuşi să plătească. "Acea persoană ne poate acţiona in judecată, pentru că pină la urmă nu a consumat apă deloc", a precizat Petrică Butnaru.

In plus, regulamentul nu face referire la proprietarii care locuiesc in condominii şi nu sunt constituiţi in asociaţii de proprietari şi deci nu se ştie ce procedură de facturare va aplica Apa Grup in aceste cazuri. Reprezentanţii Apa Grup susţin că in toate aceste cazuri se va reveni cu anexe.

Maricel Georgescu a afirmat că schimbarea modului de facturare este impusă de lege, Botoşaniul fiind singurul oraş din ţară care facturează după apometrele din apartamente. "Toată legislaţia spune că facturarea se face la limita de proprietate".

Şi Mihai Ţibuleac, preşedintele CJ, susţine aprobarea noului regulament. "Este in conformitate cu normele legale in vigoare. Cine este impotriva acestui regulament este impotriva legii", a spus preşedintele CJ. Clienţii Apa Grup nu mai pot veni cu propuneri la regulamentul propus, singurele amendamente putind fi formulate de consilierii judeţeni.

Maricel Georgescu a declarat că Apa Grup inregistrează lunar pierderi de aproximativ 300.000 de lei, din cauza avariilor de la subsoluri. Directorul a explicat că in municipiu sunt aproximativ 30 de scări de bloc cu această problemă, ceea ce ar insemna potrivit datelor de la Apa Grup că, in medie, in fiecare scară se pierd lunar aproximativ 5.000 metri cubi de apă. Datele par exagerate, in condiţiile in care este vorba de cinci milioane de litri de apă lunar. Apa Grup refuză, insă, să ia in calcul varianta reparării subsolurilor şi a facturării acestui serviciu prin intermediul asociaţiilor de locatari, variantă mult mai simplă şi ieftină.