Autorităţile judeţene par impasibile la carnagiul de pe şoseaua morţii. In timp ce numărul morţilor şi al răniţilor grav continuă să crească, starea drumului se inrăutăţeşte, iar demnitarii se incăpăţinează să dea vina pe lipsa banilor. Statisticile Poliţiei Rutiere arată că, anul trecut, "şoseaua morţii", aşa cum a ajuns să fie supranumit drumul european E 58 pe tronsonul Botoşani – Suceava, a inregistrat "recordul absolut" la capitolul victime in accidente rutiere.
Anul trecut, pe acest drum s-au produs peste 300 de accidente soldate cu şase morţi, opt răniţi grav şi 56 de răniţi uşor. Cauzele accidentelor au fost aceleaşi cam de fiecare dată – carosabilul alunecos şi neadaptarea vitezei la condiţiile de drum.
Pe anumite tronsoane, cum ar fi cel de la intrarea in Vlădeni, cel de la ieşirea din Huţani ori din dreptul localităţii Brehuieşti, asfaltul s-a uzat atit de mult incit atunci cind plouă şoseaua devine extrem de alunecoasă. Din această cauză, la fiecare ploaie zeci de şoferi care nu cunosc drumul ajung cu maşinile in şanţ. Acest aspect a fost sesizat incă din aprilie 2008 de reprezentanţii Serviciului Poliţiei Rutiere (SPR), care au contactat Compania Naţională de Autostrăzi. Analizele efectuate atunci de specialiştii care au verificat rugozitatea asfaltului au confirmat această situaţie. Astfel, potrivit determinărilor oficiale făcute de laboratorul CESTRIN Bucureşti, calitatea suprafeţei umede a căii de rulare ar fi "mediocră". La originea acestei stări de fapt ar fi, spun cei care circulă pe această şosea, mai multe cauze. Astfel, criblura din piatră calcaroasă pusă acum ciţiva ani a intrat in asfalt, iar şoseaua a devenit extrem de alunecoasă chiar şi pe vreme bună. De altfel, au existat zile in care pe tronsonul dintre Huţani şi Vlădeni mulţi de şoferi s-au răsturnat cu maşinile, deşi şoseaua era uscată. "Ştiu că acest drum ridică probleme, dar inainte de a-mi spune părerea aş dori să mă informez, să văd ce se intimplă acolo" a declarat prefectul Cristian Roman.
Autorităţile caută bani pentru reabilitarea arterei
Anul trecut, şoseaua a intrat in reabilitare, dar lucrările au cuprins doar acoperirea unor gropi din asfalt. In rest, mare parte din calea de rulare a rămas in aceeaşi stare. Asta deşi la nivelul Prefecturii au avut loc mai multe intilniri intre reprezentanţii instituţiei şi cei ai Serviciului Poliţiei Rutiere şi ai Sectorului Drumuri Naţionale. Astfel, singura măsură luată pe lingă acoperirea unor gropi a fost doar limitarea vitezei. "Şi noi am făcut nenumărate demersuri către cei de la Drumuri Naţionale, dar de fiecare dată am primit acelaşi răspuns – nu sunt bani. Au fost montate indicatoare de restricţie a vitezei şi a fost realizat şi acel marcaj rezonator pe asfalt, dar fără o reabilitare a carosabilului problema nu va fi rezolvată", a declarat comisarul şef Dumitru Zmău, şeful Serviciului Poliţiei Rutiere. Aşa s-a ajuns la situaţia ciudată ca pe un drum european viteza să fie limitată şi la 40 de kilometri pe oră.
La rindul său, deputatul PSD Costică Macaleţi, originar din comuna Vlădeni, recunoaşte că drumul european E 58 se află intr-o stare deplorabilă. Cum Botoşaniul suferă cel mai mult la infrastructură, el spune că drumurile naţionale care străbat judeţul ar trebui să fie prioritare. "Lipsa banilor e marea problemă. Acum, in momentul adoptării bugetului, vom depune mai multe amendamente printre care se va afla şi cel privitor la modernizarea drumurilor naţionale Suceava- Botoşani- Ştefăneşti- Rădăuţi Prut şi Suceava- Dorohoi- Darabani- Rădăuţi Prut in perspectiva deschiderii punctului de trecere de la Rădăuţi Prut. Sperăm să reuşim să atragem fonduri cu atit mai mult cu cit pentru drumul E 58 problema s-ar putea rezolva prin simpla turnare a unui nou covor asfaltic", a spus Costică Macaleţi.
Drumarii riscă procese
Cert este că situaţia drumurilor naţionale din judeţul se va imbunătăţi in momentul in care toate instituţiile şi toţi cei puşi să specialiştii din domeniu vor reuşi să comunice intre ei şi să inţeleagă problemele adevărate ale judeţului. "Cei de la Drumuri trebuie să conştientizeze că acolo unde s-a stabilit, pe calea expertizei, că starea şoselei a condus la producerea unui accident, ei pot fi traşi la răspundere penală sau civilă", spun poliţiştii. De altfel, unele societăţi de asigurări studiază posibilitatea de a-i acţiona in instanţă pentru recuperarea daunelor.