Zeci de miliarde furate cu basculanta din bugetul Consiliului Judetean

Peste 800 de maşini de mare tonaj din judeţul Botoşani nu plătesc taxele legale pentru a circula pe drumurile naţionale şi judeţene. O situaţie solicitată de preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) arată că in judeţ sunt inmatriculate 1.645 de maşini cu tonaj mai mare de 12 tone. Peste jumătate dintre acestea depăşesc 16 tone, avind astfel greutatea de la care trebuie să plătească taxă pentru autorizarea de transport pe drumurile judeţene şi naţionale. Banii ar trebui incasaţi de Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) şi Secţia de Drumuri Naţionale (SDN) şi utilizaţi la repararea drumurilor stricate de giganţi.

Insă, conform declaraţiilor făcute de preşedintele CJ, direcţia de drumuri a incasat in acest an doar 14.000 de lei, adică echivalentul taxei plătite de o maşină ce a circulat o dată la două zile. "S-au incasat sume derizorii şi trebuie să aflăm de ce. A cui este vina. Pentru că vorbim de fonduri consistente care nu au ajuns la bugetul judeţului", a declarat Mihai Ţibuleac. Din acest motiv, preşedintele a declanşat ieri dimineaţă un audit ad-hoc la DJDP şi a ameninţat că va cere tragerea la răspundere a fiecărui funcţionar care avea competenţe in controlul maşinilor de mare tonaj care circulă pe drumurile judeţene.

Salariaţii DJDP au refuzat să ofere detalii, iar directorii instituţiei nu au putut fi contactaţi, dar sumele ce ar trebui incasate pot fi aproximate pe baza procedurilor folosite la Secţia de Drumuri Naţionale (SDN), tarifele fiind apropiate. Astfel, după spusele lui Vasile Gherase, şeful SDN, o maşină de 30 de tone ce efectuează intr-o săptămină patru curse de cite 20 de kilometri trebuie să plătească 140 de lei. Dacă păstrează o activitate constantă de-a lungul anului, pentru 12 luni trebuie să plătească peste 6.000 de lei. Păstrind distanţa şi numărul de curse, dar luind in calcul o maşină cu greutatea medie de 20 de tone şi un tarif de 100 de lei, rezultă că cei aproximativ 800 de grei ai şoselelor din judeţ ar trebui să plătească anual peste 3,8 milioane de lei, doar pentru drumurile judeţene. Sumele nu se plătesc, insă, pentru că utilizatorii maşinilor preferă să păcălească statul.

Autorizarea se face la cererea proprietarilor de vehicule, după datele declarate de aceştia, iar măsurile cerute de lege pentru neautorizare se pot lua doar in trafic prin cintărirea mastodonţilor. "Nu putem lua măsurile care se impun pentru că este nevoie de participarea Poliţiei Rutiere, care are probleme de personal, dar şi pentru că avem un singur cintar", declara in urmă cu două săptămini Geanina Pintilii, directorul DJDP. Cu alte cuvinte instituţia nu a fost dotată cu instrumentele necesare pentru constringerea proprietarilor de maşini grele in vederea respectării legii.

Fostul preşedinte al CJ, Constantin Conţac, este cunoscut ca deţinind balastiere şi utilaje de mare tonaj. Cum la CJ nu sunt date, iar directorii DJDP nu au putut fi contactaţi, nu putem prezenta informaţii referitoare la numărul maşinilor ce provin de la firmele ex-preşedintelui, care să aibă autorizaţie de transport pe drumurile judeţene.

Noul preşedinte a dispus achiziţionarea a incă două cintare şi a anunţat că va intensifica verificările marilor vehicule aflate in circulaţie. "Sume importante de bani nu s-au strins şi nu se string la bugetul Consiliului Judeţean, bani care ar putea fi folosiţi la repararea drumurilor. Vreau să ne facem datoria pe plan local in stringerea banilor, şi abia după aceea să stăm cu mina intinsă la Bucureşti după fonduri", a concluzionat Ţibuleac.