Un studiu efectuat de Compartimentul Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie arată că majoritatea accidentelor grave sunt provocate de tineri. Documentul arată că 63,4% dintre autorii acestora au virste cuprinse intre 18 şi 35 de ani. Situaţia i-a pus in alertă şi pe reprezentanţii Poliţiei Rutiere, care spun că mulţi dintre şoferii tineri conduc riscant.
Acest lucru a dus de altfel şi la creşterea numărului de accidente. Astfel, dacă in 2003 au avut loc 198 accidente uşoare şi 93 accidente grave, in 2006 au fost 238 evenimente uşoare şi 94 grave, iar in 2007 s-au inregistrat 314 accidente uşoare şi 105 accidente grave.
Situaţia este şi mai gravă in acest an, cind in şase luni s-au inregistrat 68 de accidente grave. Odată cu numărul accidentelor a crescut şi numărul victimelor, anul trecut fiind trecuţi in evidenţe 376 răniţi uşor, 77 răniţi grav şi 43 de morţi. In acest an s-au inregistrat 21 de morţi şi 56 de răniţi grav. a??Anul trecut am fost mai liniştiţi decit in acest an cind numărul accidentelor a crescut simţitor, probabil şi din cauza numărului mare de maşini şi de şoferi neexperimentaţia??, a declarat Teodor Orhei, ofiţer in cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere (SPR). Afirmaţiile reprezentantului SPR sunt susţinute şi de statistici care arată că 23,8% din accidente au avut loc din cauza vitezei, iar 22,8% din cauza conducerii imprudente, ambele fiind apanajul tinerilor. Astfel, la sfirşitul săptăminii trecute, un microbuz plin cu oameni s-a izbit intr-un stilp de electricitate, după ce şoferul in virstă de 21 de ani a pierdut controlul maşinii din cauza vitezei. In urma evenimentului şapte persoane au ajuns la spital cu răni grave. "Să intri intr-o intersecţie cu 80 de kilometri la oră, in condiţiile in care nu ai prioritate, este sinucidere curată. La fel, să vezi tirul că vine spre tine şi să te angajezi intr-o depăşire, este o inconştienţă", a declarat comisarul şef Dumitru Zmău, şeful SPR.
Acest mod de a conduce reprezintă, in opinia lucrătorilor SPR şi efectul lejerităţii cu care se obţine permisul de conducere. "După ultimele accidente am ajuns la concluzia că mulţi şoferi nu trebuiau să conducă. Singura soluţie este responsabilizarea tuturor celor care contribuie la şcolarizarea acestora. Nu este normal ca numai Poliţia Rutieră să fie găsită vinovată pentru toate dramele de pe şosele", a mai spus comisarul şef Dumitru Zmău. Recent s-a stabilit ca statutul de şofer să fie obţinut după un examen pe calculator, care face aproape imposibilă fraudarea testării teoretice.
Camere video impotriva vitezomanilor
O altă cauză a accidentelor este reprezentată de drumurile proaste. Poliţiştii susţin că sectoarele Cerviceşti-Brăeşti şi Huţani-Vlădeni se transformă in adevărate capcane de fiecare dată cind plouă. In prima zonă menţionată, in urmă cu un an a avut loc un accident in care au murit patru tineri, iar la Vlădeni a ajuns să se vorbească chiar de o şosea a morţii. Anul trecut in octombrie, in zonă au murit două persoane in doar citeva zile. Ca urmare a acestor accidente, SPR a stabilit că, pe toţi cei aproape 20 de kilometri de la Hudum pină la podul de peste Siret, limita maximă de viteză in afara localităţilor să fie de 70 de kilometri pe oră. Pentru că măsura nu a avut efectele scontate, in acest an s-a hotărit ca cele două sectoare să fie supravegheate video. In plus drumarii au promis că vor imbunătăţi calitatea arterelor.
Calea Naţională este cea mai periculoasă arteră din municipiu
In urma evenimentelor rutiere din ultimii cinci ani, cel mai mult au avut de suferit pietonii, lovirea acestora reprezentind 44,8% din totalul accidentelor grave, urmată de lovirea obstacolului in afara carosabilului (10% din totalul cazurilor) şi de răsturnare (9,5%). La nivelul municipiului Botoşani, cele mai multe accidente (34,5%) s-au produs pe Calea Naţională, această arteră şi Strada Octav Onicescu fiind zonele cu cel mai ridicat risc pentru pietoni, 60% din accidentele produse pe aceste străzi constind in lovirea pietonilor. Un astfel de accident s-a inregistrat vara aceasta in faţa sediului central al BRD, unde o femeie a fost omorită pe trecerea de pietoni.
Analiza a mai arătat că 10,7% dintre autorii accidentelor grave produse anul trecut erau sub influenţa alcoolului. Singurul fapt pozitiv prezentat in studiul efectuat de poliţişti este scăderea numărului victimelor minore faţă de anii precedenţi, procentul acestora fiind sub 20%