Sute de amenzi contestate in instanÅ£Ä Åi accidente cu duiumul. Acestea sunt pe scurt efectele unor dispoziÅ£ii Åi hotÄriri care au aruncat in aer activitatea PoliÅ£iei Rutiere. Ceea ce a generat aceastÄ situaÅ£ie a fost o decizie luatÄ anul trecut de Curtea ConstituÅ£ionalÄ, care a stabilit cÄ, dacÄ unui Åofer i se reÅ£ine permisul de cÄtre PoliÅ£ia RutierÄ, iar acesta face contestaÅ£ie, poate sÄ-Åi recupereze permisul, pe care sÄ-l pÄstreze pe tot parcursul procesului. Abia ulterior, cind sentinÅ£a rÄmine definitivÄ Åi irevocabilÄ, agenÅ£ii au dreptul sÄ ii ridice permisul.
Avind cadrul legislativ de partea lor, Åoferii nu se sfiesc sÄ apeleze la instanÅ£Ä, fie cÄ au, fie cÄ nu au dreptate. CÄ multe dintre ele sunt nefondate, se vede la finalul proceselor, cind numai o micÄ parte din sancÅ£iuni sunt anulate de instanÅ£Ä. Procentul nu depÄÅeÅte 10 la sutÄ Åi asta pentru cÄ de cele mai multe ori constatÄrile poliÅ£iÅtilor se dovedesc a fi reale. aContestaÅ£iile s-au inmulÅ£it in ultima perioadÄ Åi se contestÄ aproape orice. Inclusiv amenzile pentru vitezÄ, deÅi existÄ inregistrarea video. DacÄ se pierde in prima instanÅ£Ä, se face recurs. Åoferul are tot interesul ca procesul sÄ se lungeascÄ, pentru cÄ in tot acest timp el iÅi pÄstreazÄ permisul de conducerea, a declarat subcomisarul Manuela Ieremie, purtÄtor de cuvint in cadrul Inspectoratului JudeÅ£ean de PoliÅ£ie. DacÄ tot anul trecut au existat 659 de sancÅ£iuni contestate, in cele cinci luni parcurse din 2008 numÄrul acÅ£iunilor a ajuns deja la 600. O mare parte din contestaÅ£ii vin din partea celor care au adunat deja 15 puncte de penalizare. AceÅtia contestÄ ultimul proces verbal de sancÅ£ionare, iar in timpul procesului unele din punctele adunate pot fi radiate la termen. AÅa cÄ, la final, Åoferul rÄmine cu permisul.
Cei de la volan au, deci, toate motivele sa promoveze astfel de acÅ£iuni in justiÅ£ie. CreÅterea numÄrului de contestaÅ£ii are insÄ douÄ efecte. Pe de o parte, scade numÄrul eventualelor abuzuri comise de agenÅ£ii rutieri, dar pe de altÄ parte duce la creÅterea numÄrului de accidente grave, Åoferii considerind cÄ, indiferent de abaterile sÄvirÅite la volan, pot scÄpa uÅor nepedepsiÅ£i.
Un alt caz care ar putea reprezenta un precedent s-a petrecut la JudecÄtoria Sectorului 2 BucureÅti. IniÅ£iatorul barourilor paralele, avocatul Pompiliu Bota, a contestat o amendÄ invocind faptul cÄ simplul cuvint al poliÅ£istului care a aplicat sancÅ£iunea, fÄrÄ alte probe, nu este suficient. AcÅ£iunea a fost admisÄ, iar procesul-verbal de contravenÅ£ie anulat. Cazul se poate repeta la toate instanÅ£ele din Å£arÄ, ceea ce inseamnÄ cÄ, pe viitor, poliÅ£istul rutierist care dÄ o amendÄ va trebui sÄ se "blindeze" cu probe, care sÄ confirme faptele scrise in procesul-verbal.
Pe lingÄ posibilitatea contestÄrii oricÄrei sancÅ£iuni aplicate de PoliÅ£ia RutierÄ, Åoferii certaÅ£i cu legea sunt incurajaÅ£i Åi de atitudinea binevoitoare a unor judecÄtori Åi procurori. In fapt, foarte puÅ£ini conducÄtori auto care comit infracÅ£iuni ajung in instanÅ£Ä Åi extrem de puÅ£ini primesc o condamnare. De regulÄ, sancÅ£iunea e o amendÄ administrativÄ, o sancÅ£iune penalÄ ori inchisoare cu suspendare.
In UE amenzile sunt anulate doar in caz de abuz
In majoritatea statelor europene, situaÅ£ia este diferitÄ. In primul rind, amenzile aplicate Åoferilor care nu respectÄ normele rutiere sunt usturÄtoare. In al doilea rind, poliÅ£istul se bucurÄ de autoritate in societate conferitÄ atit de lege, cit Åi de corectitudinea Åi imparÅ£ialitatea de care trebuie sÄ dea dovadÄ. Din acest motiv, nimeni nu poate sÄ punÄ la indoialÄ un act intocmit de poliÅ£ist. Åi totuÅi, dacÄ se constatÄ cÄ a fost vorba de un abuz, persoana sancÅ£ionatÄ nu contestÄ actul intocmit de poliÅ£ist, ci atitudinea acestuia. Iar dacÄ se dovedeÅte cÄ a fost un abuz, poliÅ£istul este anchetat penal, iar actul intocmit de acesta anulat in timpul procesului.