Imaginaţia elevilor la examenele de Limba română pare să nu aibă limite, atunci când sunt puşi să comenteze fragmente din operele studiate.
Astfel adolescentţii de clasele a XI-a şi a XII-a, care au susținut simularea examenului de bacalaureat la Limba Română, au reuşit, din nou, să atragă atenţia profesorilor corectori, după ce în lucrări au scris „perle” incredibile.
Spre exemplu, elevii unui liceu cu renume din Botoşani, care au susţinut examenul pe filiera teoretică- profilul umanist şi care au avut de redactat un eseu de 600- 900 de cuvinte în care să prezinte relaţia dintre două personaje dintr-un text narativ studiat aparţinând lui Liviu Rebreanu, au reuşit să scrie:
– „Cu toate eforturile sale, Ion este omorât în finalul romanului de George, soţul lui Florica deoarece îl bănuia că a mers la Florica de mai multe ori”
– „Naşterea copilului nu prea îl afectează pe Ion chiar și la un eveniment atât de important din viaţă o lasă pe Ana cu mama lui fără a se implica nici sufleteşte nici trupeşte”
„Ion este personajul principal din romanul „În Timpul Războiului” de Liviu Rebreanu……”
„Din dorinţa de a se îmbogăţi Ion închiriază o bucată de pământ în centrul satului unde renovează o crâşmă unde vrea să angajeze o ospătăreasă frumoasă care săi aducă mulţi bani…..”
La exercițiul unde aveau de alcătuit un enunţ cu o expresie care să conțină cuvântul suflet, un candidat scrie: „Vecinul meu are suflet de animal”.
La exerciţiul la care trebuia să comenteze un fragment dintr-un text dramatic, un alt candidat notează „foarte convins”: „În această segvență Ogarul încearcă să o cucerească pe Gabriela. Ea este fericită de vorbele Ogarului și îi cade în plasmă…..”.
Un alt elev, care a avut de explicat rolul virgulei într-un text, a scris: „Autorul a pus virgula, pentru a se odihni”.