Medicii de la Unitatea de Primire Urgenţă, Serviciul Judeţean de Ambulanţă, dar şi medicii coordonatori ai centrelor de permanenţă s-au întâlnit, joi, la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, pentru a discuta despre cazurile minore care aglomerează UPU. Întâlnirea a fost organizată şi după ce o comisie mixtă de control formată din reprezentanţi ai CAS şi Direcţia de Sănătate Publică au verificat câteva centre de permanenţă din judeţ şi au constatat lipsa medicilor de la activitate. Coordonatorii centrelor de permanenţă au recunoscut faptul că au probleme cu prezenţa la program a unor medici, drept pentru care controalele vor continua. Potrivit reprezentanţilor CAS, în perioada imediat următoare va fi verificată activitatea celor 74 de medici care au contracte în centrele de permanenţă. În urma acestor verificări, va fi întocmit un raport ce va fi înaintat Ministerului Sănătăţii.
„Am discutat cu medicii de la Ambulanţă şi UPU, care continuă să reclame prezenţa crescută la UPU şi deplasarea ambulanţei pentru cazuri minore la pacienţi. Ca şi concluzie, împreună cu doctorii coordonatori am stabilit să facem împreună o verificare a prezenţei la aceste centre de permanenţă, iar medicii de permanenţă să discute cu medicii şi să le spună să respecte clauzele contractuale, să fie la program şi să asigure acea permanenţă în centru. De asemenea, populaţia va trebui informată mai bine că există aceste centre de permanenţă şi ei au posibilitatea să se adreseze în primă instanţă pentru cazuri minore„, a spus Costel Lupaşcu, preşedintele CAS Botoşani.
Medicul Paul Şerban recunoaşte că sunt probleme cu unii medici, însă, spune el, şi bolnavii preferă de multe ori să apeleze la 112 şi să solicite ambulanţa, în loc să meargă mai întâi la un centru de permanenţă.
„Este o problemă şi de natură legislativă faptul că, deşi pacientul are dreptul în mod legal să apeleze şi la 112 şi la medicul de familie, cei de la 112 nu pot să îndrume pacientul la centrul de permanenţă, pentru că legea spune că odată apelat trebuie să onoreze situaţia şi să îl aducă la spital. Nu există în legislaţia posibilitatea ca în momentul în care am constatat că nu era de competenţa serviciului, pun pacientul să plătească. În schimb, motivaţiile medicilor care nu au fost găsiţi la program sunt şi puerile la un moment dat. Este o lipsă de responsabilitate asupra a ceea ce te-ai angajat„, a precizat Paul Şerban.
Medicii cu abateri repetate riscă excluderea din contract. În urma întâlnirii s-au conturat mai multe propuneri, una dintre acestea fiind ca centrele de permanenţă să fie fixe şi nu mobile, aşa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor în judeul Botoşani.