Educatorii şi învăţătorii care nu au studii superioare în domeniu vor fi încadraţi ca profesori în învăţământul primar, respectiv preşcolar, cu condiţia să îşi completeze studiile în şase ani. Acest lucru este prevăzut în Ordonanţa de Urgenţă 92-2012, care modifică unele articole din Legea Educaţiei Naţionale.
„Educatorii şi învăţătorii încadraţi în sistemul naţonal de învăţământ pot să îşi continue activitatea in functiile didactice din invatamantul prescolar, respectiv invatamantul primar pe care le ocupa, cu conditia absolvirii studiilor universitare de licenta, in profilul postului, in cel mult 6 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta„, se precizează în actul normativ.
În schimb, absolventilor liceelor pedagogice, filiera vocationala, profilul pedagogic, specializarea invatator-educatoare, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar, li se recunoaste indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, respectiv profesor pentru invatamantul primar, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe baza diplomei de licenta.
De asemenea, dascălii pensionari pot fi menţinuţi în învăţământ încă trei ani după data ieşirii la pensie.
„Ei pot activa acolo unde posturile didactice nu pot fi acoperite cu cadre didactice calificate. Acum doi ani, nu s-a mai acceptat niciun fel de prelungire, ci doar în acest an şcolar. Dar cu discuţii„, a precizat Iuliana Nacu, liderul Sindicatului Învăţământului Preuniversitar.
Pentru fiecare disciplina si domeniu de studiu, programa scolara acopera 75% din orele de predare si evaluare, lasand la dispozitia cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. In functie de caracteristicile elevilor si de strategia scolii din care face parte, profesorul decide daca procentul de 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru invatare remediala, pentru consolidarea cunostintelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performante superioare, conform unor planuri individuale de invatare elaborate pentru fiecare elev.”