Preşedintele Traian Băsescu a semnat joi decretul pentru promulgarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit căreia românii care cumpără o maşină pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă trebuie să o achite.
Taxa de poluare auto, adoptată pe 15 decembrie 2011, de Camera Deputaţilor, forul decizional în cazul acestui proiect, va intra în vigoare după ce va fi publicată în „Monitorul Oficial”.
Guvernanţii susţin că legea încearcă să aplice principiul „poluatorul plăteşte”, astfel că noua taxă „va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă”. Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.
Noua taxă va fi prohibitivă pentru piaţa auto second-hand, ea putând valora chiar de 10 ori mai mult decât preţul autoturismului, dacă acesta este non-euro. De exemplu, pentru o Dacie 1.310 din 2001 taxa ajunge la 6.500 de euro. Statul va încasa anual în urma aplicării noii variante a taxei de poluare peste 330 de milioane de lei. „Statul român nu-şi permite să aloce anual 700 de milioane de lei, ca în 2010, pentru a dispărea acele maşini mai vechi de 10 ani şi să nu taxăm acele maşini care, din păcate, au fost maşini second hand aduse din străinătate”, a explicat László Borbély, ministrul Mediului. El mai susţine că românii care nu îşi permit o maşină nouă vor putea găsi autoturisme la mâna a doua, vechi de numai trei sau patru ani, „la un preţ rezonabil”, care au taxa de poluare deja plătită.
În schimb, cei care au plătit taxa de poluare începând cu 2008 vor avea dreptul să primească o reducere a acesteia cu până la 25% faţă de variantele anterioare, putând cere rambursarea diferenţei.
Care sunt principalele modificări aduse vechii taxe
– scăderea taxei de poluare cu maxim 25% pentru maşinile pentru care deja s-a achitat taxa de primă înmatriculare;
– taxa va fi plătită atât pentru automobilele noi, cât şi pentru cele cumpărate la mâna a doua, care nu au mai fost înmatriculate până acum în România;
– taxa se va aplica şi în cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, în momentul în care proprietarii vor vrea să le vândă
Sursa: Monitorul de Botoşani