Grupul Şcolar „Al. Vlahuţă” Şendriceni este prima instituţie de învăţământ din judeţul Botoşani care a achiziţionat un simulator auto pentru primele ore de conducere a automobilului şi a elementelor de legislaţie rutieră.
Scopul lui este să ajute elevii în dobândirea unor deprinderi corecte pentru conducerea automobilului şi să respecte regulile de circulaţie la volan exact ca în viaţa reală dar în condiţii de tensiuni psihice şi emoţionale scăzute.
Simulatorul auto conține următoarele elemente:
•un habitaclu format din jumătatea din faţă a unui autoturism având toate elementele de control şi semnalizare ale unei mașini reale;
•un monitor prin intermediul căruia se vizualizează spațiul virtual în care se deplasează mașina şi se transmit cursanților mesajele referitoare la greșelile efectuate în timpul conducerii pe simulator;
•un mediu 3D asemănător mediului întâlnit pe drumurile publice;
•un sistem expert dedicat verificării manevrării corecte a mașinii având rolul de a informa cursantul asupra acționarii incorecte a elementelor de comandă şi control ale autoturismului;
•un modul dedicat verificării respectării regulilor de circulație având rolul de a informa cursanții în timpul instruirii asupra nerespectării semnificaţiei indicatoarelor de circulaţie, atât audio cât şi vizual.
Cu ajutorul simulatorului auto se realizează o instruire graduală, deoarece acesta permite, prin intermediul tutorialelor, transferul unor cunoştinţe către cursanţi, cunoştinţe care se referă la:
•efectuarea manevrelor schimbătorului de viteze;
•efectuarea pornirii maşinii;
•schimbarea în treptele superioare de viteză;
•efectuarea manevrelor de pornire a unui autoturism;
•instruirea pe un traseu fără obstacole;
•instruirea în poligon;
•instruirea în oraş fără maşini
•instruirea pe trasee specifice drumurilor între localităţi;
•instruirea pe timp de noapte;
•instruirea pe timp de ceaţă;
•instruirea pe timpul iernii;
•instruirea cu participanţi la trafic şi pietoni;
După cum se ştie instruirea la început trebuie făcută pe un traseu simplu care să-i permită viitorului şofer deprinderea manevrelor: de pornire, oprire şi de menţinere a direcţiei maşinii. Simulatorul auto dispune de trasee pentru începători care înlesnesc o instruire adecvată perioadei de început în ceea ce priveşte conducerea unui autoturism.
După o instruire pe trasee fără obstacole se poate trece la o instruire pe trasee specifice oraşelor. Pentru a se realiza o acomodare cu geometria traficului şi cu semnele de circulație existente în trafic, instruirea într-o primă etapă se poate realiza fără alţi participanți la trafic şi apoi se face trecerea la o instruire într-un trafic cu mașini. Dispunând de aceste facilităţi cursantul își poate adapta condiţiile de instruire în funcţie de cunoştinţele dobândite până la acel moment.
O instruire completa a viitorului şofer presupune şi generarea unor situaţii de risc în care să fie implicată maşina şcoală sau în situaţii critice care să se declanşeze în momentul când maşina şcoală se apropie de autoturismele implicate într-un posibil accident. Dispunând de o asemenea instruire viitorii şoferi vor conştientiza situaţiile de risc care pot surveni în trafic şi vor dobândi o atitudine preventivă.
Intre avantajele instruirii pe simulator se numără:
1.se realizează o instruire a viitorilor şoferi în condiţii de tensiuni psihice şi emoţionale scăzute;
2.observarea unor accidente introduse în mod voit în trafic, cât şi în generarea unor situaţii limită în care este implicat şoferul autoturismului şcoală, situaţii puţin probabil de întâlnit în timpul instruirii reale în trafic;
3.deprinderea manevrelor elementare pe simulator înseamnă alocarea unui număr mai mare de ore pentru conducerea în traficul aglomerat.