Supravegherea starii de sanatate a salariatilor este unul din punctele slabe pe care le depisteaza inspectorii de munca in toate controalele pe care le fac la societatile din judet.
Amenzile care insumeaza peste 2,5 miliarde de lei, aplicate patronilor botosaneni, de la inceputul anului, de catre inspectorii din cadrul compartimentului Sanatate si Securitate in Munca, din Inspectoratul Teritorial de Munca, demonstreaza acest lucru. Cu toate acestea, in statistici, numarul de imbolnaviri profesionale este relativ mic la nivel de judet. Despre aceste statistici, reprezentantii sindicatelor spun ca sunt departe de realitate. Oamenii se tem sa se mai duca la medic pentru a-si diagnostica bolile dobandite in timpul activitatii, pentru a-si mentine locurile de munca. Tot mai frecvent, certificatele medicale sunt contestate de angajatori. Sunt multe locuri de munca cu risc de imbolnavire profesionala si, cu siguranta, situatia din statistici nu este cea din realitate”, spune Vasile Chiru, liderul judetean al Blocului National Sindical. Printre societatile din judet unde riscul de a dobandi boli profesionale este mai mare se afla cele din domeniul sticlariei, Portelanul si Stipo Dorohoi, si societatea Mecanex. La zeci de angajati ai acestor societati le-au fost depistate in ultimii ani boli determinate de compusii chimici, pe baza de plumb si solventi organici, boli determinate de suprasolicitarea osteomusculara , eczeme de contact de la agenti coloranti si pulberile folosite in procesul de productie. Nu au lipsit nici imbolnavirile de silicoza, determinate de pulberile de dioxid de siliciu. Pentru prevenirea instalarii unor astfel de boli, conducerile societatilor au obligatia sa respecte o serie de masuri, prevazute de legislatia muncii. O problema in societatile botosanene este aceea a suprasolicitarii osteo-musculare. Pentru a evita astfel de probleme patronii trebuie sa asigure pauzele recuperatorii in timpul lucrului, sa respecte principiile ergonomice de organizare a locului de munca si sa asigure efectuarea examenului medical la angajare si controlul medical periodic al salariatilor, ceea ce nu se intampla in destule unitati verificate”, un inspector din cadrul ITM. Reprezentantii sindicatelor sustin ca la o intreprindere cu cel putin 50 de angajati ar trebui sa functioneze un comitet de securitate si sanatate in munca, constituit din reprezentanti ai conducerii, ai sindicatelor, ai serviciului medical si ai compartimentului de protectie a muncii, care sa dezbata problemele ce pot aparea in ce priveste sanatatea angajatilor. In acest comitete se stabilesc locurile de munca periculoase, masurile de prevenire a imbolnavirilor. Societatile mari au organizat un astfel de comitet, dar la multe unitati acesta activeaza doar pe hartie. Sunt fabrici unde nu este amenajata o camera in care sa fie dus un salariat caruia i se face rau, un loc unde sa i se acorde primul ajutor pana la venirea ambulantei”, mai precizeaza Vasile Chiru. O situatie a costurilor pentru recuperarea celor imbolnaviti la locurile de munca nu a fost facuta pana in prezent.
Acest material poate fi preluat doar cu citarea sursei Botosaninews.ro