Decizia aparţine Ministerului Educaţiei şi va fi aplicată în toate ciclurile de învăţământ, respectiv primar, gimnazial şi liceal. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ), subiectele acestor teste vor fi elaborate la nivel local, de către comisiile metodice de specialitate. Scopul evaluărilor nu este ierarhizare elevilor, a profesorilor sau a şcolilor, ci cunoaşterea nivelului real al elevilor, pentru a stabili un parcurs individualizat al acestora şi pentru a măsura progresul şcolar realizat.
„Mai este o săptămână de recapitulări, urmând ca a treia săptămână de şcoală să fie săptămâna în care se vor da acele teste de evaluare iniţială, teste care se dădeau şi în anii anteriori. Va fi mai dificil la discipline precum logica, economia, psihologia„, a spus Daniel Botezatu, inspector general adjunct al IŞJ.
La clasa I, evaluarea vizează dezvoltarea fizică, socio-emoţională, cognitivă a limbajului şi comunicării, precum şi dezvoltarea capacităţilor şi a atitudinilor de învăţare. La clasa II, se va susţine evaluare la limba şi literatura română şi la matematică, iar la clasele a III a şi IV-a se adaugă în plus, pe lângă română şi matematică şi ştiinţe.
La clasele V-VI se vor da evaluări la română, matematică, limbă modernă I, limbă maternă, biologie şi fizică, în timp ce la clasele VII-VIII se vor da, în plus, evaluări faţă de clasele V-VI la chimie şi discipline socio-umane.
În învăţământul liceal, evaluările se dau funcţie de profil. Astfel, se vor susţine evaluări la română, limba maternă, limbă modernă 1 şi limbă modernă 2, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, matematică, fizică, biologie, chimie, geografie, istorie, discipline socio-umane (logică, psihologie, economie, sociologie, filosofie), discipline de specialitate specifice domeniului de pregătire profesională (tehnologic) şi discipline de specialitate specifice specializării (vocaţional).