Botoșaniul va avea încă o clădire monument. Ce imobil din județ urmează să fie inclus pe Lista monumentelor istorice

Botoșaniul va avea încă o clădire monument. Este vorba de Gara CFR Leorda, pentru care a fost declanșată procedura de clasare, pentru a să fi inclusă pe Lista monumentelor istorice. Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani a demarat, săptămâna trecută, demersurile pentru protejarea Gării din Leorda, după ce CFR a anunțat intenția de a o demola.

Imediat după lansarea anunțului CFR, care a fost mediatizat, Fundația Pro Patrimonio, care apără clădirile din patrimoniul național, a anunțat că vrea să restaureze gara respectivă, depunând și o cerere de clasare către Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani.

Gara Leorda a fost inaugurată la 1 noiembrie 1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).

Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava. Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.

Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din județul Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15 decembrie 1888, a liniei Leorda – Dorohoi.

CFR intenționa să construiască altă gară în locul clădirii de patrimoniu

CFR a lansat licitaţia pentru stabilirea firmei care va face proiectarea şi execuţia lucrărilor de ,,Reparaţii capitale la clădire Stația CF Leorda”.

„În cadrul contractului se vor efectua servicii de proiectare și asistență tehnică din partea proiectantului și executarea de lucrări pentru dezvoltarea și modernizarea spațiilor destinate calatorilor cu trenul, din stația CF Leorda, cu asigurarea reluării funcționalității clădirii de călători și pentru îmbunătățirea condițiilor de munca a salariaților CF, în condiții optime de igiena și siguranță a circulației feroviare„, se arată în caietul de sarcini al CFR.

Se propune demolarea vechii construcții, realizarea unei construcţii noi cu destinaţia de Gară CF Leorda, care să asigure desfășurarea activității cu respectarea cerințelor de calitate, reabilitarea și modernizarea cladirii anexă – unde se va amplasa generatorul, reabilitare parcare, amenajare peron și spații verzi. În interiorul clădirilor se vor realiza spații pentru achiziționare bilete, sală asteptare călători, grupuri sanitare (femei, bărbați, persoane cu dizabilități, mama și copilul), spații administrative (Birou Impiegat de Mișcare), spații tehnice specifice funcționării gării (Cameră TTR, Cameră SCB, Cameră baterii) și medical.

Durata contractului este de 74 de luni, de la data precizată în Ordinul de Începere și până la data recepției finale, din care: – 14  luni -durata de executie a contractului și – 60 de luni -perioada de garanție acordată lucrărilor.

Valoarea totala estimata este de 3.224.025 lei.

Urmareste-ne pe Google News

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *