FOTO Pro Patrimonio vrea să restaureze o gară din județul Botoșani. „SNCFR doreşte să o demoleze şi să construiască o nouă gară în loc să restaureze obiectivul valoros existent”

Fundația Pro Patrimonio vrea să restaureze o gară din județul Botoșani. Reprezentanții acesteia au depus o cerere de clasare către Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani.

„Vă anunţăm o nouă cerere de clasare depusă de Fundaţia Pro Patrimonio către Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani. De data aceasta este vorba despre Gara Leorda din judeţul Botoşani. Clădirea istorică a gării este părăsită de mult timp iar acum SNCFR doreşte să o demoleze şi să construiasca o nouă gară în loc să restaureze obiectivul valoros existent”, arată Pro Patrimonio.

Gara Leorda a fost inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).

Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava. Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.

Clădirea unei importante gări din Botoşani va fi demolată şi reconstruită

Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din jud. Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15.12.1888, a liniei Leorda – Dorohoi.

CFR a lansat licitaţia pentru stabilirea firmei care va face proiectarea şi execuţia lucrărilor de ,,Reparaţii capitale la clădire Stația CF Leorda”.

„În cadrul contractului se vor efectua servicii de proiectare și asistență tehnică din partea proiectantului și executarea de lucrări pentru dezvoltarea și modernizarea spațiilor destinate calatorilor cu trenul, din stația CF Leorda, cu asigurarea reluării funcționalității clădirii de călători și pentru îmbunătățirea condițiilor de munca a salariaților CF, în condiții optime de igiena și siguranță a circulației feroviare„, se arată în caietul de sarcini al CFR.

Se propune demolarea vechii construcții, realizarea unei construcţii noi cu destinaţia de Gară CF Leorda, care să asigure desfășurarea activității cu respectarea cerințelor de calitate, reabilitarea și modernizarea cladirii anexă – unde se va amplasa generatorul, reabilitare parcare, amenajare peron și spații verzi. În interiorul clădirilor se vor realiza spații pentru achiziționare bilete, sală asteptare călători, grupuri sanitare (femei, bărbați, persoane cu dizabilități, mama și copilul), spații administrative (Birou Impiegat de Mișcare), spații tehnice specifice funcționării gării (Cameră TTR, Cameră SCB, Cameră baterii) și medical.

Durata contractului este de 74 de luni, de la data precizată în Ordinul de Începere și până la data recepției finale, din care: – 14  luni -durata de executie a contractului și – 60 de luni -perioada de garanție acordată lucrărilor.

Valoarea totala estimata este de 3.224.025 lei.

Urmareste-ne pe Google News

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *