Scorul Soft Power al României crește – este o țară bună pentru lansarea de noi afaceri?

UnUnsplashsplash

 

Recent, scorul Soft Power al României a crescut. Acest indicator evaluează puterea relativă a unei țări în relațiile sale cu resurse tip soft power – este vorba despre evaluarea calității instituțiilor politice, atracția culturală a țării, puterea rețelei sale diplomatice, reputația globală a sistemului de învățământ (înalt), atracția față de sistemul economic, precum și infrastructura digitală a țării (implicit capabilitățile sale de diplomație digitală).

În același timp, s-au îmbunătățit și indicatorii economici ai țării. Acest lucru sugerează faptul că țara devine o destinație din ce în ce mai avantajoasă pentru afaceriști. Deja se pot observa companii străine care decid să-și deschidă centre de operațiuni în România. Amazon Games, precum și diverși dezvoltatori de casino online și jocuri video în general, sunt cu precădere interesați de țară și puterea sa.

Dar cât de bună este România pentru lansarea de noi afaceri?

Ce implică creșterea scorului Soft Power?

România s-a întors pe poziția 58 a Global Soft Power Index, după o scădere de aproximativ 6 poziții în decursul anului 2024. Recăpătarea poziției este atribuită în mare parte îmbunătățirii reputației și influenței țării, în ochii entităților care gestionează acest Global Soft Power Index.

Conform indicatorului, mediul afacerilor și negoțului, guvernarea, cultura și patrimoniul sunt principalele elemente care au dus la creșterea scorului Soft Power. Mai exact, este vorba despre un salt de 15 poziții la categoria produse și branduri iubite de întreaga lume, aspect care arată faptul că există branduri românești recunoscute puternic la nivel național și internațional.

Apoi, se mai ia în calcul și un salt de 8 poziții la capitolul economie puternică și stabilă, precum și un salt de 15 poziții la capitolul potențial de dezvoltare în viitor. Aceste aspecte evidențiază stabilitatea economică, dar mai ales oportunitățile oferite de România pe termen lung.

Mediu economic și de business

Când vine vorba de economie și afaceri, România se prezintă în felul următor:

  • Forță de muncă profesională, mai ales în sectoarele IT și tehnologic.
  • Costuri operaționale competitive semnificativ – anume costuri de energie reduse, precum și salarii mici.
  • Membru UE, oferind astfel acces la cel mai mare grup comercial din lume.
  • Consolidare fiscală din partea guvernului care planifică să reducă deficitul de buget la 7% din PIB în 2025, menținând în același timp o creștere economică moderată, precum și controlul optim al inflației. Scopul final este stabilitatea economică.
  • Ușurința de a lansa o afacere, prin intermediul proceselor simplificate de înregistrare, dar mai ales prin adoptarea standardelor internaționale, precum clasificarea CAEN Rev.3.
  • Benefici privind taxele, țara practicând o taxă pe corporații de doar 16% și taxe individuale de doar 10%, fiind țara cu cele mai mici impozite din Europa.
  • Susținere continuă din partea guvernului, prin intermediul programelor precum Start-Up Nation care furnizează fonduri constant pentru antreprenori și care contribuie direct la dezvoltarea industriilor precum fintech, securitate cibernetică și AI.
  • Transformare digitală, prin inițiative precum facturare obligatorie (sistemul e-Factura), aspect care arată dorința țării de a-și moderniza infrastructura aferentă afacerilor.

Hub tehnologic și inovațional

Trebuie menționat și faptul că România, în Global Innovation Scorecard, are titlul de Lider în Inovație, evidențiindu-se puterea sa în aspecte precum IT outsourcing, dezvoltarea de noi tehnologii, precum și de platforme digitale.

București și Cluj-Napoca sunt bine cunoscute hub-uri tehnologice în creștere, fiind o atracție deseori irezistibilă pentru corporații și start-up-uri.

Unsplash

Creșterea scorului Soft Power al României implică stabilitate economică, un mediu de business low-cost, dar mai ales reputația în continuă creștere ca și centru de inovare. Aceste aspecte fac din România o locație promițătoare pentru lansarea de noi afaceri.

Sectoare precum cel IT, de energie regenerabilă, agricultura, industria auto, precum și turismul oferă fiecărei persoane interesate oportunități solide de lansare a unei afaceri. Desigur, nu trebui omise riscurile!

La capitolul research & development, România nu stă prea bine, investing doar 0.5% din PIB. Apoi, există și o oarecare instabilitate politică care ar putea afecta politicile fiscale, precum și încrederea investitorilor.

Totuși, în viitorul apropiat, România pare o țară numai bună pentru lansarea unei afaceri!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *