Banca îți poate returna banii în caz de fraudă sau probleme cu comercianții online. Mecanismul poartă numele de chargeback

Dacă ați fost victima unei fraude la plată cu cardul sau aveți o dispută cu un comerciant online care nu vă trimite produsele cerute vă puteți recupera banii.

Trebuie să vă adresați băncii care v-a emis cardul cu care ați plătit și să completați o cerere de refuz de plată, la care alăturați documente justificative.

În funcție de tranzacție, băncile au termen 30 de zile să vă răspundă. În România, potrivit specialiștilor, valoarea cererilor pentru refuz de plată se ridică la câteva sute de mii de euro anual.

Cunoscut sub numele de chargeback sau refuz la plată, mecanismul financiar oferă posibilitatea să vă recuparați banii dacă nu ați primit produsele pe care le-ați plătit sau nu vă înțelegeți cu comerciantul de unde ați făcut cumpărăturile.

Horia Grozea, Director Comercial platformă servicii de procesare a plăților:
 Schemele de plată ne protejează să nu ne luăm țeapă sau să nu fim fraieriți. De exemplu, dacă eu comand de pe internet un telefon mobil și primesc un bolovan – pot să mă duc la bancă și să îi spun am primit acest bolovan MUSCA- și îmi doresc ca această tranzacție să fie anulata şi să primesc banii înapoi”.

În funcție de tranzacțiile pe care le contestați, termenele în care vă puteți adresa băncii variază între 4 și 6 luni, în cazul produselor care nu au fost livrate.

Pentru început băncile vă cer să ajungeți la o înțelegere cu magazinul. După aceea vor începe procesele de recuperare a banilor. Puteți cere bani, inclusiv, pentru plățile dublate, adică ați plătit de mai multe ori același produs sau pentru biletele de avion, în cazul unor zboruri anulate.

În momentul în care ați luat legătura cu banca emitentă a cardului, este nevoie să completați o cerere tip, care va fi analizată de angajații băncii. În funcție de specificul tranzacției – fie ați plătit din greșeală de două ori același produs, nu ați primit serviciile pe care le-ați cerut sau produsele nu corespund descrierii – trebuie să puneți la dispoziție mai multe documente justificative. Ele pot fi facturi, bonuri, chitanțe de POS, extrase de cont, e-mailuri pe care le-ați schimbat cu comerciantul. Serviciul pus la dispoziție de bănci este gratuit, iar specialiștii recomandă să cereți ajutor atunci când aveți parte de situații neplăcute. În general, băncile vor răspunde în cel mult 30 de zile.

Horia Grozea, Director Comercial platformă servicii de procesare a plăților:
 ”Banca va lua legătura cu cel care are POS de unde s-a făcut cumpărătura și cere o părere și comerciantului care trebuie să dovedească că a livrat acel produs . Dacă nu poate să dovedească MUSCA atunci banii se iau de la comerciant din cont și se dau clientului final pe card”. 

Mare atenție însă și de unde vă faceți cumpărăturile! Specialiștii recomandă să verificați site-urile înainte să plătiţi diferite produse. Există și situații în care băncile NU pot iniția procesul de recuperare a banilor, atunci când clientul a oferit acces la informații confidențiale, cum ar fi PIN-ul cardului.

Alexandra Ilie, reprezentant bancă:
 ”Dacă ați fost victima unui atact de fraudă și tranzacţia respectivă a fost finalizată fără a avea elemente cunoste doar de dvs atunci şansele de a câştiga refuzul la plată sunt foarte mari. Dar dacă, spre exemplu, tranzacţia a fost finalizata prin intorducere unui cod pin sau a fost introdusă prin aprobarea 3d secure – atunci şansele de câştig sunt nule pentru că sunt informaţii la care doar dvs trebuie să aveţi acces. Este de ştiu că nu putem iniţia un refuz la plată decât dacă tranzacţia respectivă apare deja pe extrasul nostru de cont”.

Numărul cererilor de refuz la plată este redus, pentru că multe cumpărături încă se fac cu banii jos și nu prin transfer bancar, noteaza ProTV

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *