Șoferilor le va fi tot mai greu să-și vândă mașinile second-hand. Dacă până acum documentele aferente tranzacției se puteau obține ușor, de la 1 decembrie lucrurile se schimbă decisiv.
Vânzarea mașinii presupunea scoaterea unui certificat fiscal de la autoritățile locale care să certifice că vânzătorul nu are datorii la stat. La rândul său, cumpărătorul avea obligatia prin lege să își înmatriculeze autovehiculul în termen de 30 de zile la Directia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), scrie evz.ro.
Ce presupune certificatul Auto-Pass
Dar regulile sunt pe cale să se schimbe, pentru că, de la 1 decembrie, șoferii vor fi obligați să furnizeze cumpărătorului un certificat obținut de la Registrul Auto Român (RAR): Auto-Pass. Acesta va cuprinde informații referitoare la istoricul citirii odometrului și eventualele daune majore suferite de mașină.
Ministerul Transporturilor vrea să modifice, printr-un proiect HG, lista obiectului de activitate al RAR, astfel încât să fie posibilă aplicarea măsurii.
Documentul va fi eliberat la vânzarea maşinii, astfel încât să fie prezentat cumpărătorului şi este valabil pentru maşinile înmatriculate în România. RAR Auto Pass va conţine informaţii esenţiale despre istoricul kilometrajului, dar şi despre istoricul de accidente care au afectat sistemele de siguranţă ale autovehiculului.
Anul trecut se stabilise ca toate valorile odometrelor vehiculelor din România, precum și alte informații relevante, să fie înregistrate într-un sistem centralizat administrat de RAR.
Pe de altă parte, reprezentanţii Registrului Auto Român spun că sunt necesare șase luni pentru a strânge toate datele despre un vehicul.
Odată cu adoptarea HG-ului, se va actualiza și obiectul de activitate al RAR. Printre acestea se va număra și furnizarea de informații către deținătorii de vehicule prin intermediul RAR Auto-Pass.
Alte modificări ale obiectului de activitate al RAR:
- omologarea UE de tip a vehiculelor rutiere;
- omologarea ONU de tip a vehiculelor rutiere;
- omologarea UE individuală a vehiculelor rutiere;
- monitorizarea şi raportarea către Comisia Europeană a emisiilor de CO2 ale autoturismelor şi autovehiculelor utilitare uşoare;
- monitorizarea şi raportarea către Comisia Europeană a emisiilor de CO2 ale vehiculelor rutiere grele.
Legea care le interzice șoferilor „să dea kilometrii înapoi”
Legea interzice manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acţiune de natură să influenţeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurşi de un autovehicul.
„Prin manipularea odometrului se înţelege practica frauduloasă de modificare voită şi neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcţionează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menţionat/vânzătorul mașinii este obligat este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizaţi”, se arată în legea care stabilește obținerea certicatului RAR Auto Pass.