Persoanele care își fac asigurare de viață, raportate la ANAF din 1 ianuarie 2025. Cum motivează măsura Ministerul Finanțelor

Începând cu 1 ianuarie 2025, românii care își fac asigurare de viață vor fi raportați la ANAF de către firmele de asigurări. Cei care nu respectă noua măsură riscă amenzi cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.

Firmele de asigurări vor fi obligate, începând cu 1 ianuarie 2025, să raporteze semestrial la ANAF lista celor care își fac asigurări de viață.

Conform Ordonanței de urgență (125/2024),  cei care nu respectă noua măsură vor fi sancționați contravențional cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei. Prevederile Ordonanței de urgență 125 nu se aflau în proiectul publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, fiind introduse în ședința de Guvern.

Ministerul Finanțelor justifică măsura printr-o cerință a Comisiei Europene.

„Prin intermediul platformei EU Pilot, Comisia Europeană a solicitat României informații referitoare la punerea în aplicare a art.51 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri, fiind deschis Dosarul EU Pilot EUP (2023) 10407. În prezent, analizând solicitarea punctuală a Comisiei Europene legată de asigurările de viață și alte produse financiare, este de menționat faptul că organul fiscal central nu deține astfel de informații, întrucât nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea acestora de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare. În cazul în care sunt solicitate astfel de informații, pentru a putea da curs solicitării, ANAF, ar trebui să se adreseze punctual ASF pentru a intra în posesia datelor cerute, ceea ce conduce la un termen îndelungat de răspuns”, explică Ministerul Finanțelor, potrivit Ziare.com.

Astfel, potrivit instituției, pentru a se da curs cu celeritate oricărei solicitări de cereri de informații privitoare la asigurările de viață și alte produse financiare formulate de autoritățile fiscale din celelalte state membre, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 125/2024 s-a creat cadrul juridic pentru raportarea de către toate entitățile care emit și gestionează asigurări de viață sau alte produse financiare a informațiilor despre aceste produse către Agenția Naționalã de Administrare Fiscală, fiind completate în acest sens prevederile Codului de procedură fiscală, mai arată sursa citată.

Măsura va intra în vigoare cu data de 1 ianuarie 2025, prima raportare urmând să se realizeze la finalul primului semestru din anul 2025. „Opțiunea, atât a ordinului comun cât și a termenului de 60 de zile în interiorul căruia acesta urmează să fie emis, a avut în vedere identificarea cât mai clară alături de autoritatea de reglementare în domeniu, a tipurilor de produse financiare care să facă obiectul obligației raportării din perspectiva posibilității ulterioare a executării acestora, ținând seama de faptul că nu toate aceste produse pot face obiectul executării silite”, mai spune Ministerul Finanțelor, noteaza RomaniaTV

Urmareste-ne pe Google News

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *