Un important baraj din județul Botoșani are unele probleme legate de funcționarea sa în siguranță. Este vorba de barajul Ezer de pe râul Jijia, care potrivit specialiștilor, acolo unde, începând din luna octombrie a anului trecut, s-a constatat „existența unei rețele de fisuri și crăpături în corpul barajului, în special pe bancheta aval pe o lungime de circa 600 m din lungimea totală de 750 m a barajului”.
„Adâncimea crăpăturilor este variabilă de 10-220 cm, cu deschiderea de 10-20 cm. Aceste deformații au fost semnalate în zona unde s-au făcut completări de terasamente în anul 2017 de aducere la cotă și în zona dintre căminele de vizitare CV11 și CV18, unde au fost realizate în anul 2020 lucrări de refacere a drenului, decolmatare a căminelor de vizitarea și reașezarea dalelor de la rigola de evacuare a apelor pluviale”, susțin specialiștii de la Administrația Bazinală de Apă Prut – Bârlad.
De altfel, Apele Române intenționeaza să achiziționeze „Serviciului de Expertiza Tehnica privind starea tehnica a constructiilor hidrotehnice la barajul EZER pe raul Jijia, judetul Botosani, in conformitate cu prevederile Legii 10/1995 (cu modificarile si completarile ulterioare) privind calitatea in constructii pentru a evalua starea tehnica a obiectivului si a fundamenta necesitatea interventiilor constructive si a indica solutiile ce se impun, in vederea asigurarii functionarii si exploatarii in conditii de siguranta, conform caiet sarcini atasat prezentului anunt. Expertiza tehnica se va realiza in conformitate cu Capitolul 3 din „Regulamentul din 20 noiembrie 1995 de verificare si expertizare tehnica de calitate a proiectelor, executiei lucrarilor si a constructiilor”.
Pentru expertiza barajului Ezer, Apele Române au alocat un buget de 35.000 de lei.
Barajul Ezer se află pe raza comunei Hilișeu Horia, în amonte de municipiul Dorohoi, fiind dat în exploatare în 1996. El a fost construit pentru apărarea de inundații a Dorohoiului. Suprafața bazinului este de 116 kilometri pătrați.