Asociația Elevilor din Constanța cere desființarea examenului de Bacalaureat. Într-un comunicat de presă dat miercuri, 13 martie 2024, reprezentanții elevilor constănțeni critică modul în care tinerii sunt evaluaţi după 12 ani în învăţământ. „Sistemul de învăţământ liceal trebuie regândit”, spun reprezentanții AEC, care transmit și că, după simulările naționale ale examenului de Bacalaureat de săptămâna trecută, elevii au fost dezamăgiți de subiecte și le-au catalogat ca fiind ineficiente.
„Asociaţia Elevilor din Constanţa solicită desfiinţarea examenului de Bacalaureat! Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) critică modul în care elevii sunt evaluaţi după 12 ani în învăţământ! Sistemul de învăţământ liceal trebuie regândit! Săptămâna trecută, în perioada 4-6 martie au avut loc simulările naţionale ale examenului de Bacalaureat. Elevii au fost dezamăgiţi de subiecte, spunând că sunt ineficiente, iar profesorii încearcă să înţeleagă noul mod de corectare digitală a examenelor, scrie Digi24.
Examenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toţi elevii. În timpul liceului, elevii sunt învăţaţi să tocească, nu să şi înţeleagă ce li se predă, iar după examen tot ce au memorat va fi uitat, acesta nefiind folositor pentru viitorul lor. Elevii ajung să înveţe doar ca să ia examenul şi să scape de o grijă, nu ca să îşi testeze cunoştinţele, deoarece acesta nu face asta. Reprezentanţii Parlamentului nu au luat în serios acest examen, ba chiar au introdus tot felul de discipline exotice la care elevii sunt testaţi. În trecut, Ministerul Educaţiei a echivalat probele examenului cu rezultatele dobândite în liceu, astfel i-am văzut inutilitatea, chiar din partea reprezentanţilor educaţiei. Din păcate, în România a crescut rata analfabeţilor funcţionali. 42% dintre elevii din ţară nu pot interpreta o informaţie şi nu pot avea propriile idei, din cauza faptului că au fost învăţaţi să tocească pentru a trece de un examen. Examenul de Bacalaureat este inutil, având în vedere că multe facultăţi au examen de admitere, iar cunoştinţele de bază ale elevului au fost deja testate înainte de admiterea la liceu.
În plus, nu testează adecvat competenţele reale ale elevilor, iar aceştia rămân cu o înţelegere superficială a conceptelor importante. Solicităm crearea unei comisii de experţi care să regândească parcursul liceal, astfel încât cunoştinţele elevilor să fie cu adevărat testate, nu capacitatea de a memora! Solicităm eliminarea examenului de Bacalaureat, care nu verifică adevăratele competenţe ale elevilor!”, au transmis reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța.
„Bacalaureatul este un examen din inerţie, nu ştim ce vrem cu el, ci doar ne-am obişnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu. În plus, nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta. Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită. Este total absurd ca o ţară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forţaţi să înveţe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”, spune Lorena Drăguşin, preşedinte AEC.
Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) este singura organizaţie de reprezentare a elevilor din judeţul Constanţa, fiind prima asociaţie reprezentativă independentă a elevilor, cu personalitate juridică, apărută în România, fiind înfiinţată în anul 2013 din nevoia de a exista o organizaţie independentă, condusă de elevi, care să reprezinte drepturile şi interesele elevilor. Printre victoriile pe care AEC le-a repurtat se numără reacordarea dreptului de vot în Consiliul de administraţie pentru reprezentantul elevilor la nivel liceal (2015), obţinerea respectării legii în privinţa acordării reducerii la transportul local în comun şi a burselor şcolare pentru elevii din municipiul Constanţa (2015) şi obţinerea acordării de manuale şcolare gratuite pentru toţi elevii din clasele a XI-a şi a XII-a din România, în urma unei decizii definitive a Curţii de Apel Constanţa (2016).