Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că a fost aprobat Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, prin hotătâre de Guvern, ceea ce înseamnă deblocarea Programului Rabla sau Casa Verde, pentru cumpărarea de panouri fotovoltaice.
Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu a fost adoptat, a anunțat miercuri Mircea Fechet, ministrul Mediului.
”Prin HG a fost astăzi aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu. Este un buget extrem de ambițios – peste 9,3 miliarde de lei cheltuieli bugetare și peste 14 miliarde de lei credite de angajament. Asta și pentru că programele pe care le propunem a fi finanțate în anul 2024 sunt unele extrem de ambițioase.
Programul Casa Verde – panouri fotovoltaice – un program foarte așteptat de către români care ajută nu doar la calitatea aerului, dar ajută mai ales la facturi mai mici pentru beneficiarii acestui program. Orice familie cu panouri fotovoltaice pe casă are o factură la curent mai mică decât în lipsa acestor investiții.
Rabla Plus – programul prin care finanțăm autoturisme prietenoase cu mediul, fie că discutăm despre autoturisme electrice, fie despre plug-in hibrid. Avem și la acest program un buget record, respectiv un miliard de lei pentru anul 2024”, a anunțat Mircea Fechet.
”Nu ne propunem să ne prindă vara fără programele Rabla”
Ministrul Mediului a explicat reducerea bugetului programului Rabla Clasic 2024 cu peste 200 de milioane de lei, subliniind că această decizie vine în contextul unei strategii concentrate pe promovarea vehiculelor electrice pentru a îmbunătăți calitatea aerului în marile orașe.
Autoritățile și-au propus creșterea mașinilor electrice pe șosele, subliniind necesitatea unui mediu mai curat.
În ceea ce privește momentul lansării celor două programe Rabla – Clasic și Plus – pentru anul în curs, ministrul a subliniat că autoritățile nu își propun ca acestea să aibă loc în vară, ci mai devreme.
”Pentru că ne propunem ca în fiecare an să luăm o parte din banii de la Rabla Clasic şi să-i mutăm la Rabla Plus. Cu alte cuvinte, finanţăm mai puţine maşini cu combustie internă, diesel sau benzină, şi mai multe maşini electrice, mai prietenoase cu mediul, ţinând cont că avem nevoie şi de aer curat în marile oraşe şi nu doar de maşini noi pe stradă.
În niciun caz nu ne propunem să ne prindă vara fără programele Rabla. În mod tradiţional, ele încep în primăvară. (…) Pot să spun că nu pierdem timpul”, a declarat Mircea Fechet, la Euronews România.
În ceea ce privește nivelul primelor de casare propuse prin proiectele aflate în consultare publică, ministrul Mircea Fechet a trasnmis că ”la Rabla voucherul ne propunem să rămână 7.000 de lei, pentru două autoturisme casate vorbim despre 10.000 de lei şi pentru anumite ecobonusuri care ţin de emisii mai scăzute sau care ţin de tipul de combustibil – GPL-ul este punctat suplimentar sau tehnologia hibridă – atunci bineînţeles că, pe hârtie, cel puţin, putem să ne aşteptăm şi la sume mai mari ce urmează a fi decontate prin program”, a adăugat ministrul.
De asemenea, el a amintit de faptul că, până în anul 2026, România şi-a propus, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, să scoată de pe străzi 250.000 de maşini mai vechi de 15 ani.
”Am observat că sunt producători care deja au acţionat în consecinţă şi suportă o parte din această pierdere. Cu alte cuvinte, cetăţeanul nu va scoate în mod automat 5.000 de euro în plus din buzunar pentru că politica fiecărui comerciant ar putea să genereze soluţii atractive chiar şi cu un voucher de 25.500 de lei, bani care, spun eu, nu sunt puţini. Mă aştept la sfârşitul anului 2024 să putem să spunem că am epuizat acest buget record de un miliard de lei, în premieră pentru Rabla Plus”, a mai afirmat Mircea Fechet, potrivit Antena 3 CNN