Programul Rabla Plus, destinat încurajării achiziționării de autovehicule noi, mai puțin poluante, se confruntă cu schimbări semnificative în 2024, care ar putea descuraja mulți români să participe. Conform unui proiect pus recent în consultare publică de Ministerul Mediului, valoarea ecotichetului acordat pentru achiziționarea de vehicule electrice și hibride va fi redusă drastic, de la 51.000 lei la 25.000 lei, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare.
Schimbarea majoră din Rabla Plus 2024
Această ajustare reprezintă o diminuare semnificativă a suportului financiar oferit de stat pentru înnoirea parcului auto național cu modele mai ecologice. Mai mult, pentru autovehiculele electrice hibride și motocicletele electrice, valoarea ecotichetului va fi de numai 13.000 de lei, complicând și mai mult situația pentru potențialii beneficiari.
Ministerul Mediului a inclus această prevedere în Ordonanța Trenuleț adoptată anul trecut, fiind obligat să o aplice. Această schimbare are loc într-un moment în care interesul publicului pentru vehiculele electrice și hibride este în creștere, datorită conștientizării impactului negativ al poluării asupra mediului și sănătății.
Conform noilor reguli, ecotichetul se scade de către producătorul validat din prețul de comercializare al autovehiculului nou, cu TVA inclus, diferența fiind acoperită de beneficiar din surse financiare proprii și/sau complementare, cum ar fi credite bancare sau finanțare prin leasing financiar. Totuși, valoarea finanțării nu poate depăși 50% din prețul de comercializare al autovehiculului nou achiziționat prin program.
Ce trebuie să știe românii care visau la mașini electrice noi
Pentru autovehiculele pur electrice, electrice hibride sau cele cu pilă de combustie cu hidrogen, ecotichetul se scade din prețul de comercializare care nu poate depăși suma de 70.000 euro, cu TVA inclus. Această limitare a prețului maxim eligibil în cadrul programului poate exclude o gamă largă de modele electrice de pe piață, care ar putea fi preferate de consumatori, dar care depășesc această plafonare a prețului.
Schimbările aduse de Ministerul Mediului la programul Rabla Plus în 2024 ridică semne de întrebare privind eficacitatea acestuia în a stimula înnoirea parcului auto național cu vehicule mai puțin poluante. Reducerea semnificativă a valorii ecotichetului și limitările impuse în ceea ce privește prețul autovehiculelor noi eligibile ar putea avea un impact negativ asupra accesibilității acestora pentru publicul larg, în contextul în care România încearcă să își alinieze politica de mediu la standardele europene și să reducă emisiile de CO2.
În acest climat, românii care sperau la achiziționarea unei mașini noi, ecologice, se pot confrunta cu obstacole financiare suplimentare, determinându-i să reconsidere opțiunile sau să amâne achiziția. Guvernul este încurajat să revizuiască aceste măsuri pentru a oferi un suport mai consistent cetățenilor săi în tranziția către o mobilitate sustenabilă, potrivit playtech.ro