Coaliția pentru Siguranță Rutieră propune ca șoferii să fie amendați automat, cu ajutorul camerelor de supraveghere inteligente, iar examenul auto să fie mai dificil.
Coaliția pentru Siguranță Rutieră reurnește autorități, instituții și organizații nonguvernamentale. Scopul acestui grup de lucru este de a contribui la reducerea numărului de accidente pe șoselele din România.
Coaliția a lansat o Cartă Albă a Siguranței Rutiere, document ce conține o serie de propuneri de modificări legislative.
Ce modificări propune Carta Albă a Siguranței Rutiere
Documentul are mai multe propuneri care pot fi implementate pe termen scurt și mediu.
Printre aceste recomandări se regăsesc:
- creșterea nivelului dificultății examenului auto,
- înăsprirea sancțiunilor,
- camere video inteligente
- introducerea educației rutiere ca materie opțională în școli.
„Carta Albă a siguranței rutiere este un document strategic regrupând potențiale proiecte, campanii și propuneri de politici publice cu scopul de a se adresa problemelor cu care se confruntă în prezent siguranța rutieră”, scriu realizatorii ei, citați de News.ro.
Șoferii, amendați automat de camere video inteligente
Una dintre cele mai importante propuneri este implementarea unui sistem complex de camere video.
Acestea ar trebui să aibă atât rolul de a supraveghea, cât și de a-i sancționa pe cei care încalcă legea. Sistemul ar fi similar cu cel pentru rovinietă, doar că șoferii ar urma să fie amendați automat.
„Impunerea unui sistem automat de camere video, inclusiv în zonele urbane care să fie însoțite de amenzi automate, este un obiectiv propus pentru anul 2024 și care are ca scop managementul vitezei pe șosele. Acest sistem ar avea un rol în sancționarea comportamentelor neadecvate în trafic și ar contribui la prevenirea încălcărilor de viteză în zonele astfel supravegheate”, susțin realizatorii Cartei Albe.
Practic, o astfel de cameră va scana mașina și numărul de înmatriculare. Iar amenda va fi întocmită automat pe numele proprietarului mașinii. În prezent, amenzile nu pot fi întocmite decât de un reprezentant al Poliției. Astfel, chiar și în cazul camerelor de rovinietă, procesul verbal de constatare e semnat de un ofițer de poliție.
Tot pentru managementul vitezei, documentul recomandă dotarea Poliției Rutiere cu vehicule neinscripționate.
„Un prim pas pentru atingerea acestui obiectiv, care va scădea cu cel puțin 20% numărul de accidente rutiere, va fi dotarea cu cel puțin 5 vehicule de diferite mărci neinscripționate în fiecare județ”, precizează inițiatorii documentului.
Examen mai dificil pentru obținerea permisului auto
O altă propunere vizează reanalizarea modului de obținere a permisului auto.
„Ar trebui demarate acțiuni pentru a ridica nivelul dificultății examenului auto, spre exemplu prin revenirea la probele de poligon și de conducere de noapte”, se mai arată în Cartă.
Această propunere vine după ce IGPR a precizat că 28% din accidentele rutiere din 2022 au fost provocate de șoferii începători. În plus, inițiatorii propun înăsprirea sancțiunilor.
„Măsuri precum creșterea sancțiunilor, de la ridicarea numerelor pentru contravenții medii, la confiscarea mașinii pentru contravenții grave și infracțiuni, ar putea avea un efect disuasiv pentru participanții la trafic care nu țin cont de măsurile de siguranță”, au explicat inițiatorii.
Prin proiecte și propuneri de politici publice, Coaliția își propune o reducere cu 50%, până în 2030, a numărului persoanelor decedate, față de anul 2019.
Sursa: promotor.ro