Lucrătorii care răspund la Numărul Unic de Urgenţă 112 se confruntă cu o avalanşă de apeluri telefonice false. Statistica pe trimestrul II din anul 2011 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) pentru judeţul Botoşani arată că la 112 au fost primite şi tratate 82795 apeluri. Dintre acestea 17 % au fost reale şi 83 %, care înseamnă 68.720 de apeluri, au fost false.
Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 61 %, Poliţie – 27 %, Pompieri – SMURD – 12 % şi Jandarmerie – 0%.
Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay.
Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, o persoană a fost sancţionată, în luna iunie, conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. De la începutul anului alte trei persoane au primit sancţiuni similare.
„Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale”, se arată într-un comunicat al STS.
Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi. Ele susţin că la 112 se sună doar atunci când ai cu adevarat o urgenţă.