La proba scrisa de Limba si literatura romana din cadrul examenului de Bacalaureat a fost extrasa varianta de subiecte numarul 5. Subiectele de examen au fost transmise si preluate in conditii de securitate de catre toate cele 741 de centre de examen, aplicandu-se procedurile electronice de securitate, a anuntat Ministerul Educatiei. Primul subiect contine noua cerinte dintr-un fragment din „Nunta in cer” de Mircea Eliade. Subiectul al II-lea se refera la realizarea unui text de tip argumentativ despre cunoasterea de sine, pornind de la o afirmatie a lui Nichita Stanescu.
SUBIECTELE DE EXAMEN – Limba si literatura romana – Varianta 5
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se da urmatorul text:
Mi-am dat seama ca nu se gandea intotdeauna la o eventuala despartire; asemenea ganduri, cumplite, le respingea cu darzenie intreaga ei fiinta. Dar banuia ca viata aceasta, traita impreuna clipa de clipa, miracolul acela, a doua fapturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. Isi dadea seama, zarindu-ma uneori in fata raftului cu carti, ca in curand ma va cuprinde vechea mea patima, si ca atunci munca ma va fura de langa ea ceasuri si zile intregi. Stia ca setea mea de creatie, de scris, a fost numai adormita, ca ea nu va putea fi definitiv stinsa. Se impacase cu acest destin – despartirea noastra pentru lungi, chinuitoare intervale – dar l-ar fi voit cat mai tarziu implinit. Cateodata isi spunea ca e imorala cu dragostea ei strivitoare, ca un om nu poate trai fara sa munceasca si mai ales un artis nu are dreptul sa isi ingroape talentul intr-0 dragoste fericita, si pentru fiinta ei cinstita indoielile acestea erau chinuitoare. Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…
(Mircea Eliade, Nunta in cer)
Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despartire, patima. 2 puncte
2. Explica rolul punctelor de suspensie in secventa: caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului… 2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune / expresie care sa contina substantivul gand. 2 puncte
4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al creatiei. 4 puncte
6. Noteaza doua motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezinta semnificatia unei figuri de stil din textul dat. 4 puncte
8. Mentioneaza doua trasaturi ale genului epic, ilustrandu-le cu exemple din text. 4 puncte
9. Comenteaza, in sase-zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului… 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu:
A avea un ideal inseamna a avea o oglinda.
In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte
– sa redactezi continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei / a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata. 6 puncte
Atentie! Formularile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia…/ Autorul are dreptate cand afirma ca…/ Afirmatia autorului este corecta…, neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de doua-trei pagini, despre particularitatile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L.Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta tema textului dramatic in constructia personajului ales;
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;
– relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).
Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul lucrarii este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limita de spatiu indicata – 1 punct)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini si sa dezvolte subiectul propus.
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu .
Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.
Calendarul Examenului de Bacalaureat 2011
6-8 iunie Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in
limba romana – proba A (proba orala)
8-10 iunie Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in
limba materna – proba B (proba orala)
13-17 iunie Evaluarea competentelor digitale – proba D (proba
scrisa/practica)
20-23 iunie Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de
circulatie internationala – proba C (proba orala, scrisa si practica)
27 iunie Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa
28 iunie Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa
29 iunie Proba obligatorie a profilului – proba E)c) (istorie pentru profilurile umanist, artistic, pedagogic – bibliotecar-documentarist, instructor-animator, instructor activitati extrascolare -, educatie fizica si sport, teologic si matematica pentru celelalte profiluri) – proba scrisa
1 iulie Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) (geografie, logica, psihologie, economie, sociologie sau filosofie pentru profilul umanist; fizica, chimie, biologie sau informatica pentru profilurile real si militar; geografie, logica, psihologie sau economie pentru profilul servicii; fizica, chimie sau biologie pentru profilul resurse naturale si protectia mediului si pentru profilul tehnic; geografie, logica, psihologie, economie sau filosofie pentru profilurile artistic, pedagogic, educatie fizica si sport si profilul teologic) – proba scrisa
3 iulie Afisarea rezultatelor
4 iulie Depunerea contestatiilor (orele 08:00 – 12:00)
5-7 iulie Rezolvarea contestatiilor
8 iulie Afisarea rezultatelor finale
Hotnews