Singura profesoară de 10 din Botoșani, la examenul de definitivat se numește Alexandra Diana Verniceanu, are 27 de ani și predă limba franceză la Școala din Vorniceni. Este o femeie frumoasă, prezentabilă, finuță și după cum a demonstrat: foarte inteligentă. Dincolo de orice însă Alexandra Diana Verniceanu este un munte de erudiție și cultură, fiind un adevărat exemplu pentru elevii săi.
A absolvit Facultatea de Litere a Universității din București, specializarea Română-Franceză, după care a urmat masteratul francofon „Studii Franceze și Francofone” la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din cadrul aceleiași Universități. De asemenea, pe tot parcursul celor cinci ani de studii, a îmbrățișat programele de formare psihopedagogică (nivelurile I și II).
„Experiența profesională mi-am dobândit-o încă din facultate, cu ocazia practicii psihopedagogice, care mi-a permis să predau atât la nivel gimnazial, cât și liceal. Pe parcursul masterului și doi ani după aceea, în timpul pandemiei, am lucrat la un Centru de Meditații din București, urmând ca în 2022 să intru în învățământul de stat, după participarea la concursul de Titularizare, la care am obținut nota cea mai mare și astfel am putut să obțin singurul post titularizabil la acea vreme, cel scos de Școala Gimnazială Nr. 1 Stăuceni”, ne-a mărturisit Alexandra.
Adoră lectura și lucrul la clasă cu elevii. Citește literatură română, franceză sau chiar universală și își dorește să le insufle și copiilor dorința de cunoaștere. Spune că pentru promovarea examenului de definitivat trebuie parcursă toată materia, este nevoie de pregătire intensă și riguroasă.
„10 nu este, într-adevăr, un rezultat ușor de obținut, dar nici imposibil. Ceea ce mi-a asigurat reușita este, în cea mai mare proporție, pregătirea temeinică din facultate, împletită cu practica de specialitate. Consider că dacă te pregătești serios pe parcursul studiilor și realizezi cu asiduitate activități didactice, ești pregătit în fața fiecărui examen din învățământ. De asemenea, am recapitulat, bineînțeles, toată materia înaintea examenului”, ne-a spus domnișoara profesoară.
Despre subiectele din cadrul examenului de Definitivat spune că au un nivel mediu de dificultate.
„Cred că partea care le creează profesorilor de limbi străine cele mai mari obstacole este literatura, care nu se predă la școală. Chiar și în cazul profesorilor de limba română de gimnaziu se remarcă lacune însemnate, tocmai pentru că procentul de literatură atins de programa școlară aferentă ciclului gimnazial este net inferior celui cuprins în programa pentru liceu”, mărturisește Alexandra.
„Profesorii se bucură încă de respectul celor din jur dacă…”
În predarea la clasă, pune accent și pe tehnologia digitală. Știe cum să îi facă pe elevi să o asculte, să le trezească interesul și să le stimuleze atenția. Folosește cât mai multe aplicații, jocuri, videoclipuri tematice. Astfel, copiii devin curioși, se deschid față de ea, nu se tem să pună întrebări, dar în același timp o respectă pentru tot ceea ce reprezintă.
„Într-o lume în care statutul dascălului este controversat, da, cred că profesorii se bucură încă de respectul celor din jur dacă dau dovadă de vocație profesională și de superioritate intelectuală, morală și etică”, a precizat Alexandra.
Ce ar schimba în sistemul de învățământ
Alexandra se numără printre profesorii din județul Botoșani care se implică total în ceea ce fac la clasă. Recunoaște însă că sistemul de învățământ, așa cum știm cu toții, mai are nevoie de îmbunătățiri.
„Dacă aș avea puterea de a schimba ceva în sistemul de învățământ, aș înlătura presiunea performanței. Sunt de acord ca elevii să fie notați, doar că, de cele mai multe ori, aceștia nu se concentrează pe acumularea de competențe, ci obosesc în goana după notele pe care le vânează”, spune Alexandra.
Pregătirea unui profesor este esențială în ceea ce privește rezultatele elevilor săi, spune Alexandra.
„Un profesor slab pregătit din punct de vedere științific nu își poate conduce elevii spre performanță”, este opinia sa.