Apare o nouă meserie în România: asistent de judecător. Proiect de lege, ințiat de președinta Camerei Deputaților, Laura Vicol, (PSD) a trecut, luni, de Senat, care este cameră decizională și va merge la promulgare. Potrivit expunerii de motive, a fost desfășurat un exercițiu pilot la nivelul CSM în 19 instanțe din țară, care a verificat modul în care funcționează instituția asistentului judecătorului, scrie G4media.
„Analiza a subliniat impactul pozitiv al modelului testat, activitatea asistentului judecătorului contribuind la optimizarea eficienței și la consolidarea calității actului de justiție”, se arată în expunerea de motive.
Pe de altă parte, Asociația Forumul Judecătorilor acuză ”grave deficiențe ale proiectului de lege privind statutul judecătorilor, iar adoptarea pripită a acestuia, astfel cum este preconizată, aduce grave prejudicii sistemului de justiție, efectele adoptării fiind dificil de remediat în viitor”.
Potrivit proiectului de lege, asistenţii judecătorului acordă sprijin judecătorului în realizarea procedurilor specifice premergătoare stabilirii primului termen de judecată; realizează activităţi de documentare, de verificare şi de prezentare a actelor şi lucrărilor dosarului, precum şi a elementelor de fapt şi de drept relevante în cauză; redactează, sub coordonarea judecătorului, proiecte de hotărâri judecătoreşti sau ale altor acte procedurale.
Cele mai importante prevederi ale proiectului de lege inițiat de Laura Vicol:
- Prezenta lege reglementează statutul asistentului judecătorului, a cărui activitate constituie un sprijin pentru judecători şi asigură premisele pentru îmbunătăţirea eficienţei şi calităţii actului de justiţie, prin îndeplinirea oricăror atribuţii stabilite în condiţiile legii de judecători.
- Asistentul judecătorului este obligat ca, prin întreaga sa activitate, să respecte independenţa judecătorului, drepturile şi libertăţile persoanelor, precum şi egalitatea lor în faţa legii şi să asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participanţilor la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora.
- Asistenţii judecătorului funcţionează la curţile de apel, la tribunale, la tribunale specializate, precum şi la judecătoriile din municipiul Bucureşti şi la cele care îşi au sediul în reşedinţele de judeţ.
- La propunerea preşedintelui curţii de apel, în funcţie de volumul de activitate al judecătoriei, complexitatea cauzelor şi gradul de ocupare a schemei de personal, posturi de asistenţi ai judecătorului se pot înfiinţa şi la nivelul altor judecătorii din circumscripţia acesteia
- Recrutarea asistenţilor judecătorului se face prin concurs organizat la nivelul curţilor de apel. Procedura de organizare și desfășurare a concursului se stabilește prin regulament aprobat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii
- Poate fi numită în funcţia de asistent al judecătorului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate
deplină de exerciţiu;
b) este licenţiată în drept;
c) nu are antecedente penale;
d) cunoaşte limba română;
e) este aptă, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru
exercitarea funcţiei;
f) se bucură de o bună reputaţie. - Formarea iniţială a asistenţilor judecătorului se realizează în cadrul curţilor de apel în a căror circumscripţie au fost numiţi, cu sprijinul Institutului Naţional al Magistraturii.
Durata stagiului de formare iniţială este de două luni şi constă în pregătire teoretică şi practică, realizată în condiţiile stabilite prin regulamentul aprobat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. - După finalizarea formării iniţiale, pentru verificarea aptitudinilor, asistenţii judecătorului sunt supuşi unei perioade de probă de 90 de zile calendaristice.
- Pentru activitatea desfăşurată, asistenţii judecătorului au dreptul la o salarizare stabilită în condiţiile prevăzute de lege pentru judecătorii stagiari.
- Funcţia de asistent al judecătorului este incompatibilă cu orice alte funcţii publice sau private, cu excepţia funcţiilor didactice.
(2) Asistenţilor judecătorului le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) să desfăşoare activităţi de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură;
c) să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare ori de control la societăţi civile, societăţi comerciale, inclusiv la bănci sau la alte instituţii de credit, societăţi de asigurare ori financiare, companii naţionale, societăţi naţionale sau regii autonome;
d) să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic. - Asistenţii judecătorului îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) acordă sprijin judecătorului în realizarea procedurilor specifice premergătoare stabilirii primului termen de judecată;
b) realizează activităţi de documentare, de verificare şi de prezentare a actelor şi lucrărilor dosarului, precum şi a elementelor de fapt şi de drept relevante în cauză;
c) redactează, sub coordonarea judecătorului, proiecte de hotărâri judecătoreşti sau ale altor acte procedurale.
(2) Asistentul judecătorului îndeplineşte orice alte atribuţii de serviciu stabilite de judecătorul coordonator, de preşedintele instanţei sau de preşedintele de secţie. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii aprobă, prin hotărâre care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Regulamentul privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului.
- Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, experţii jurişti încadraţi la Consiliul Superior al Magistraturii, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 127/2022 privind înfiinţarea unor posturi de personal contractual în schema de personal a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobată prin Legea nr. 384/2022, sunt încadrați în cadrul curţilor de apel în a cărei circumscripţie îşi desfăşoară activitatea. Preşedintele curţii de apel stabileşte, prin decizia de încadrare, instanţele judecătoreşti la care asistenţii judecătorului îşi desfăşoară activitatea.
Vezi aici proiectul de lege integral